Ku Ingin Kembali...

Ku Ingin Kembali...

Sabtu, 17 Oktober 2009

Hikmah eksiden

Pada 25 Jun yang lalu, aku telah ditakdirkan terlibat dalam satu kemalangan jalan raya. Tapi taklah teruk sangat secara zahirnya, cuma pada batinnya..teruk juga la. Aku semacam takut nak melintas jalanraya sekarang ni. Sastra Sains kata TROMA.hehe
Buat pengetahuan, alhamdulillah, sekarang ni aku dah pun menjejak ke bumi anbiya'(sekadar iklan..hehe).
Sini, walaupun negara arab, tapi, alhamdulillah buku2 melayu banyak juga boleh didapati di sini..maksud aku..di koperasi cawangan pmram la.kat tampat lain tu wallahua'lam.hehe.
1 hari tu aku terbaca sebuah buku yang kata penulis tu gini..
"Umur yang panjang menjadi igauan manusia, sedangkan mereka tak sedar kematian pada hari esok. Orang yang merasa umurnya pendek, dia akan berusaha dan inilah orang yang cerdik. Orang yang merasa umurnya lama, dia akan malas dan inilah orang yang tak berguna. Hakikatnya, tiada siapa yang tahu bilakah kematiannya."
Aku teringat juga masa kat BTN hari tu, ada sorang budak dalam kumpulanku..dia dok keluaq isu tentang eksiden..seingatku labih kurang cengginila katanya..
"Kebanyakan orang yang eksiden, masa nak eksiden tu, tiba2 dia macam tak sedar bila kenderaan tu depan mata..terus tak ingat apa2..seolah2 terpukau pun ada.."
Semua yang ada kat situ sepakat mangangguk dan mangiyakan kenyataan budak tu(aku juga la..maknanya semua ada experience la tu)
Bila aku terbaca buku tu, aku amati betui2 yang katanya "..mereka tak sedar kematiannya pada hari esok.." tu..bila fikir2 semula, eksiden tu kan merupakan salah 1 daripada penyebab kematian2 yang berlaku kat dunia ni..(alhamdulillah Allah masih panjangkan umur untuk bertaubat..)
Macam kes aku la..pagi tu aku tenang semacam je..senang hati menjalani kehidupan hari tu. tup-tup petang tu eksiden pula..
Ulasannya, macam tu la kiranya kehidupan kita ni..kita rasa hidup ni cam masih panjang..tapi rupanya..huhu..ambikla iktibar bersama..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan