Ku Ingin Kembali...

Ku Ingin Kembali...

Ahad, 24 Oktober 2010

Hikayat Ramadhan lalu...



Ini cerita dari seorang manusia yang berjantina 'female'...

Sejak dia terbaca kata2 Ibnul Qayyim Rahimahullah yg b'bunyi..

"Masa utk mnusia adlh umurnya. Ia akn trus b'jln sbgaimna b'jlnnya awn. Ssiapa yg m'jlninya utk Allh dn di jlnNya, mk itulh hkikt khidupn dn umurnya. Smntra slen drpd itu tidklh t'msuk dlm htungn khidupn. mk dia hdup spt binatang. Ssiapa yg m'hbiskn msnya dlm klengahn dn angn2 yg pjg, dmna, sbek2 ms bgnya adlh tdur dn mnganggur, maka matinya org spt itu adlh lbih bek drpd hidupnya..."

....tba2 pg2 rmdhnnya dpnuhi dgn plbgai aktiviti(hobinya sblm ini:tidur)..slh 1 aktiviti t'brunya ialah..surf intrnt..bgnya..yg ptg xtdo siang. Klw bleh dia mw mngjr drinya tdur cm 4 jm, e2pn wktu mlm. Xbleh lbih dr e2. Sbb dia br t'ingt dlm usrhnya d dq dl, mak usrhnya ceta...

"Para kuffar xckup tdur smta2 mw cri jln utk hncurkn Islam.."

Ha..klw dia surf tenet, dia bkn sj2 tw(wlwpn kdg2 ada jg sj2..he2). Dia sk bc blog org n kwn2..dia ni pn ada fb sbb dia mw jg tw p'kmbgn kwn2nya..sbb mw tw p'kmbgn kwn2 ni la dia jd pning stiap kli mnyinggh ke their fb(hncus pnya b.i)..

Mcm2 bntuk foto yg dia nmpk..pakaian yg dh xgmbrkn org hfl alQuran(bgnya..bju kurung n t-shirt labuh 2 xt'msuk dlm xdak gmbrn org hfl quran tw..yg pntg jg aurat n xm'jolok mata)..lg dia pusing bila nmpk ada yg b'gmbr ngn 'habib' msg2..ya, dia fhm, kwn2 t'cmpk ke kwsn mna..tp..tp..uhu..yg dia mmpu hny dgn ucpkn...Nauzubillah..

Klw dia nsht, dia xtw nk ckp mcmna..kang xpsl2 kwn2nya bnci dia..dia prnh jg bljr dl, klw mw dkwh org kna dkwh bilhikmah..mm, skrg. bla dpn mta, dia jd bluuuur..at last, dia log out dr fbnya..kononnya m'cgh kmgkrn hny dgn hati..hnya bnci dgn kmgkrn yg mreka lakukn smbl b'doa..mg2 mreka dpt hdyh..(dia tw e2la slmh2 imn, tp, dr xdak imn lgsg..mm, dia rs bgni lg better..)

1 hr..dia p 1 tzkrh sbuh..ustz 2 tgh bntg hds 40 ttg m'cgh kmgkrn..

"..akn ada 1 zmn, dmna 1 umt yg mliht kmgkrn, tp dia b'pura2 mcm xnmpk kmgkrn 2.."

Dush!! tba2 dia rs ada butir2 pluru angin mnembak k mukanya..(tzkrh ni utk aku ni-ktanya)

"Dr Abu Bkr r.a, tlh b'sbda Rasulullah s.a.w : Suatu kaum yg d klgn mreka bnyk b'buat kmsiatn, pdhl kaum e2 b'kuasa mngubhnya (mnntgnya) tp xmw mlakuknnya, dikhawatirkn Allh akn mnyamaratakn siksaNya trhdp mreka smua."-hds rwyt Abu Daud.

Hatinya tba2 menggeletar..(hati?mm..)

"Pttlah slma ni aku sllu xkhusyuk solat sbb aku xmncgh kmgkrn yg aku nmpk pdhl e2kn 1 prnth Allh jg. Klw aku bt mcmni, ni seolh2 aku mredhakan kmksiatn..dh jd 1 titik dosa. yg mnggelapkn hati...smpy bla aku mw m'cgh dgn hti je..n smpy bla aku hnya b'doa je (tnpa usha..)..pdhl Allah nk tgk ushaku (cth:bg nsht ke...) n dr usha 2 lh bru aku boleh buktikn aku ni btul2 nk jd slh sorg pjuang Allah..ni bru Allh tnjk n uji cket, Dia mw aku fkir cmna nk slesaikn..tp, aku mlarikn drila plk..bkn bhya sgt pn klw dbnci kwn2..klw dbnci mkhluk..lma2 nnt dia lp, kta bleh bek2 smula..tp, bla Allh dh murka dgn kita..nth mcmnala ya..nauzubillah.."

Ustz 2 mnymbung lg..

"Penyamarataan siksa Allah ni umpma bgni..ada rmai org yg brada dlm 1 kpl laut. Di tgkt ats tdri dr org yg b'pljrn(besala 1st class..)n d tgkt bwh pl t'dri dr org2 yg besa2..jhil..smsa dlm p'jlnn nk mnuju ke sbrg tu, org d tgkt bwh ni khausn sgt, xmmpu bli air mcm org d tgkt ats tu..sbhgnnya bt muka seposen mnta kt org ats..tp, ada 1 klompok yg sgt2 pendek akl ni mrncg strategi nk pecahkan sket lntai kpl laut tu, sbb drg nk mnum air laut..ha, klw org yg d tgkt ats 2 xmnegah perbuatan mereka ni, bkn org pndek akal ni shj yg akn tgglm dlm laut, 1 kpl tu yg tgglm skli dgn org tgkt ats tu.."



Tiada ulasan:

Catat Ulasan