Ku Ingin Kembali...

Ku Ingin Kembali...

Ahad, 5 Jun 2011

Buat apa cuti panjang ni?

Result dah keluar selasa lepas. Alhamdulillah..

"Nanti korang tahun tiga, start bulan 10 la kan?" seorang teman bidang lain bertanya.

Aku angguk sambil menyengih.

"Wa, bestnya..lama la cuti..boleh relax2..azean buat apa je cuti ni?"tanyanya berminat(macamla aku tau dia berminat..hehe)

Jalan-jalan di Cairo..dah..

Tengok tv/laptop...dah..
Tido sampai 10 jam..dah..

Mula-mula boring la juga.

Tapi, bila dah masuk bulan 6 ni..baru kehidupan nampak stabil rasanya. Teringat perancangan murajaah Al-Quran yang aku pernah tulis pada sekeping kertas (yang entah ke mana dah perginya..:( )

Jun 2011: Juzu 28-30
Julai : 25-27
Ogos :22-24
September : 19-21
Oktober : 16- 18
November : 13-15
Disember : 10- 12
Januari 2012 : 7-9
Febuari : 4-6
Mac : 1-3

Sehari hanya dengan 2 muka surat. Dalam masa sepuluh hari dapat sejuzu'. Dalam masa sebulan dapatlah 3 juzu'. Sepuluh bulan..khatam..Bolehkah? InsyaAllah kalau istiqomah..insyaAllah..insyaAllah..usaha..Allah mengiringi..

Aku renung pula 'blueboard' di depan mata semasa aku tengah duduk di atas kerusi study tadi (maknanya benda tu terlekat di dinding atas meja belajar aku la..hehehe) :

Board tu aku buat garisan kat tengah-tengah..(sebab besar sangat)..yang di kiri aku tulis :

1)Baca Kisah Talut Jalut : sebelum esok malam
2)Terjemah Tafsir Surah Al-Baqarah 11 muka surat : hantar 7/6
3)Exam kelas bahasa : 8/6
4)Tasmie': Selasa, Khamis dan Sabtu..
5)Jadual madah muhadhoroh Syeikh Hussin : Jam 9 pagi/hari.(kecuali Khamis : jam 7 pagi)

Yang di kanan pula :

1)Jadual harian

Tiba-tiba di sudut kanan bawah, tertulis "Bayar duit sewa! Buang sampah! Update group FB!"

Oh tidak-tidak. Tersibuk sampai terlupa nak bayar sewa rumah. Nasib baikla 'Mama' ni baik sikit (tak menagih duit sangat)..kena bersyukur tu...

Hmm, cuti kali ni..nampaknya tak la relax sangat..tapi, sekurang-kurangnya tak la boring sangat..dan sedikit-sedikit terasa bahang 'kemanisan'..

Semoga kesibukan-kesibukan ini menjadikan diri semakin mendekat kepada Dia..ameen




Ahad, 29 Mei 2011

Tuhan, tolong jangan nangiskan aku..

Pertandingan perlumbaan kereta control akan bermula sebentar lagi. Dia merenung kereta buatannya. Hanya dibuat daripada kayu! Tidak semewah kereta kanak-kanak lain-dibuat dari besi/benda-benda yang mahal, mungkin harganya boleh mencapai ratusan ringgit. Ada yang tersenyum-senyum sinis melihat barang yang bakal dipertandingkannya. Hairan barangkali! Tidak sedar diri, barang yang tidak berkualiti dibawa masuk ke dalam pertandingan besar-besaran..

Semua kereta control berada di garisan pemula.

"Mak yakin Syid la yang akan menang," kata seorang ibu untuk memberi semangat kepada anaknya.

"Kereta control berjenama ni memang berkualiti..pasti lebih laju dari yang lain." kata seorang kanak-kanak yang lain pula.

Tiba-tiba mereka merenung 'dia'. Sekali lagi dengan pandangan hairan. Dia menadah tangan. Seolah berdoa.

Hahahaha. Permainan pun kena doa juga ke??? Begitu tutur salah seorang dari kalangan mereka.

1..2..3!Penjaga masa meniup wisel. Perlumbaan dimulakan.

****

Semua terpaku. Kereta control yang buruk itu telah memenangi acara itu. Apakah?

****

Dia naik ke pentas untuk menerima hadiah. Ketika hadiah bertukar tangan, pengadil yang dijemput untuk menganugerahkan hadiah itu sempat berkata.."Tadi, kami nampak adik berdoa. Adik doa apa? Mesti berdoa supaya menang hari ni kan..? Tahniah.."

Dia tersenyum dan menggeleng.

"Tidak. Saya berdoa..'Ya Tuhan, tolong jangan nangiskan aku seandainya aku kalah...'


****

Dengar-dengar hari ni result kitorang bakal keluar..mohon doanya ya..

Sabtu, 28 Mei 2011

Peminat setiaku yang sangat merimaskan!!!

Aku buat tu buat ni..dia pandang..apa?! dia ingat lirikan matanya tu menggoda sangat ke hah?cucuk dengan garfu kang..baru tau..jadilah cam Kasim Selamat..

Ini bukan mata sebenar..

Kalau aku buat baik sikit, dia riuhkan satu kampung dia tentang kebaikan aku tu..siap cabar kengkawan dia suruh tackle aku..dia eksyen bangga, kononnya dia sorang je yang boleh tundukkan aku..apalagi, geng-geng dia berpusu-pusu la datang ngorat aku dek kerana rasa tercabarnya mereka dengan cabarannya tu..haisyh, mana tak rimas!

Masa aku study, kononnya dia nak temankan aku. Yang aku geram tu, dia usik juga. Dia kipas-kipaskan aku macam putri raja, macamlah kat rumah aku tak ada kipas..aku, apalagi!ngantukla!
Lebih kurang cengginila mata aku kalau aku ngantuk..
Alasannya, kononnya dia nak legakan urat saraf aku..banyakla cantik urat saraf dia..isk3..

Camnala nak jauhkan diri dari dia ni...??? Aku ke sana dia ikut..aku ke sini dia ikut gak..dia ingat penemanannya tu dah membuktikan kesetiaannya kat aku ke ha? Eee...rimas sangat!!

Yang aku tambah panas tu bila dia upah bodyguard dia suruh jaga aku kalau dia outstation..kononnya supaya aku tak mudah lepas dari genggamannya..ai..please la..

Mungkin camni gaya bodyguard dia, pakai spekmata hitam..

Ada 1 masa, aku tengah pegang duit..terdetik nak bagi kat sorang peminta sedekah ni...dia macam tau-tau je aku nak bagi duit tu kat orang tu..jadi, dia pun kata gini, "kesian awak, belanja bulan ni kan tak cukup...kesian juga kat mak ayah awak, penat-penat cari duit untuk hantar duit tu kat awak, takkan senang-senang je awak bagi kat orang ni..!"

Nasib baik bespren aku yang sorang tu nasihat, dia ingatkan 1 ayat quran tentang ganjaran pahala bagi orang yang bersedekah..kat surah al-baqarah ayat 261...Allah berfirman yang mafhumnya:

"Perumpamaan orang yang menginfakkan hartanya di jalan Allah seperti sebutir biji yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada setiap tangkai ada seratus biji. Allah melipatgandakan bagi sesiapa yang Dia kehendaki, dan Allah Maha Luas lagi Maha Mengetahui."

Percaya atau tidak..malam tu tiba-tiba ada orang bagi kat aku RM300! subhanAllah. Padahal, berapa je la yang aku bagi kat orang tu..

Pernah sehari tu aku nak posa..dia kata gini, "Musim panas ni siang panjang, tak usah posa la..kesian awak..nanti pengsan, pastu demam, pastu nanti tak boleh study..exam nak dekat dah..jagalah kesihatan.."

Nasib baik bespren aku tu tolong ingatkan lagi tentang para sahabat yang pegi berperang masa bulan Ramadhan..menang pula tu..!Allahuakbar!

Dia ni memang merimaskan..tak ada kerja lain selain mengayat aku je..ha, kalau dah tak ada kerja tu, macam mana dia nak cari makan kan..?nak kata aib dia ni..dia menumpang makanan aku..kalau aku tak baca bismillah...

Aku jumpa satu foto dia..teringin sangat nak tunjuk kat korang supaya berwaspada ngan dia ni..
***
Korang..aku dapat 1 info baru tentang dia ni..dia ni sebenarnya bukanlah pikat aku sebab dia suka kat aku..tapi, dia saja nak balas dendam kat kita sebab jeles dengan kita la..mana aku tau? Allah la yang kasi tau..dalam surah al-Hijr ayat 39-40 yang mafhumnya :

"Ia (iblis) berkata, "Tuhanku, oleh kerana Engkau telah menghukumku sesat, aku pasti akan menjadikan kejahatan terasa indah bagi mereka di muka bumi, dan aku akan menyesatkan mereka semuanya kecuali hamba-hambaMu yang terpilih di kalangan mereka."

Jadi, bagi orang-orang yang dah terpedaya..carilah jalan keluar dengan segera sebab di akhirat nanti dia sendiri pun tak kan tolong kita dah walaupun kita ikut telunjuk dia..dari mana lagi aku tau ni? Allah juga la yang kasi tau dalam surah Ibrahim ayat 22 :

Dan syaitan berkata ketika perkara hisab telah diselesaikan, "Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kepadamu janji yang benar, dan aku pun telah menjanjikan tetapi aku tidak menepatinya. Tidak ada kekuasaan bagiku terhadapmu, melainkan (sekadar) aku menyerumu lalu kamu mematuhi seruanku. Oleh sebab itu janganlah kamu mencerca aku, akan tetapi cercalah dirimu sendiri. Aku tidak dapat menolongmu, dan kamu pun tidak dapat menolongku. Sesungguhnya aku tidak membenarkan perbuatanmu mempersekutukan aku (dengan Allah) sejak dulu. Sungguh, orang yang zalim akan mendapat siksaan yang pedih"

***
"Mereka mengajak ke neraka sedangkan Allah mengajakmu ke syurga dan ampunanNya dengan izinNya." surah al-Baqarah:221

Sabtu, 7 Mei 2011

Hari ni EXAM

Ni baru balik dari bershopping(ikan kiut: ha?ko kata hari ni exam..)

Hehe. Lps exm lah baru ktorg angkat kaki ke Awadalla. Tmpt shopping aku n kak Nur Fee td.

So, apa ceta exm hri ni?

Hmm..sbnrnya aku xsdia sgt..smlm kononnya nak b'jaga mlm, hfl matan. Ada 4 surah lg yg perlu dihabiskan. Last2, belum lg misai jam d rumah melentik ke pukul 12, muka dh landing ats meja bljr. Ps2, kol 1 pg t'sedar. Kaki b'gerak ke bilik ambik bantal. N tdo d ats lantai ruang tmpt bljr. Kononnya, supaya senang nak bangun pkul 2 nnt. Huh, masa exm ni la lantai yg keras 2 trasa sgt empuk. Dan aku..tdo dgn lena skali shgga kol 3. Pkul 3, bru klm-kabut ulang mtn yg dh dihafal. Nak hafal yg baru?Haisyh. Bak kata kak Nur Fee.."nnt yg dikejar xdapat, yg dikendong b'ciciran.."hoho. Pasrah.

Masuk dewan exam..(dewan?hmm..dewanla sgt..kami cni gna kelas je..)

Sempat lg panggil kak Wana..tanya kepala ayat matan surah yunus..

Ms tengah jwb qiraat b'tulis 2, tba2 ada ustz dtg msuk 'dewan' exm ktorg..

"Lepas ni korang stay kt cni ye..ada exam syafawi quran n qiraat.."

Dan mulalah 'dewan' ktorg riuh sekejap dgn bunyi2 yg menggambarkan ketakutan. Hah, sudah..dh la x bw quran..matila..matila..hari ni, mmg hari 'pasrah' sedunia rasanya..

****
Exm syafawi..

"Bc ان الصفا..." lega cket..
"Bc awal surah a'raf.." lega cket2..
"Bc awal mujadalah.." xlega sgt..
"Bc surah Balad.."argh, kantoi..kena jz 30!lagila org xingt. Malu..malu..

Mumtahin Qiraat 2 kata, "Dia ni mngulang yg juzu' awal2 je ni..btul x?"

Aku angguk n sengih. Mumtahin quran 2 soal lg surah Baqarah..fuh, lega semula:)

****
Sembang2 ngn Kak Nadia, dia dpt soalan apa. Mmm, mumtahin dia sporting. Rezeki masing2 kan..bak kata Mas Azam dlm KCB, "yang namanya rezeki itu..sudah t'tulis d lauh mahfuz!!"hehe..ingt sgt..

Mukaku masa tu, nampak kecewa cket kot. Sbb, soalan qiraat pn dpt soalan muqarar tahun 1. Mana nak ingat. :...(

Pastu kak nadia kasi tzkrah kat aku...

"Eh yan..ko ingat x, ceta kat DQ dl, psl yang xleh merungut lepas exm 2?"

Hmm, a ah ceta 2. Baru teringat. Ada sorang kakak 2, dia masuk bilik exm syafawi. Pas kuar, bila org tnya dia dpt jwb brpa soalan, dia senyum je. N, sorg lg kakak ni, bila dia kuar dr bilik 2, dia mengadu la..dia sedih xdpt jwb 1/2 soalan..n bla..bla..bla gtu. Tp, bila result kuar..kakak yg senyum je 2 dpt mrkh tinggi. Org agak dia dpt jwb smua. Rupa2nya..jumlah soalan yg dia xdpt jwb 2 sma mcm kakak yg mengadu sedih td. Pengajarannya ialah..bila kita dh lalui ssuatu 2, kita serah je bulat2 pd Allh. Mgkn ada 1 keajaiban yg Allah nk bg kt kita. Klw kita merungut2..xpuas hati..ha, mgkn kita dpt setakat yg kita dh usahakn 2 je la kot. N keajaiban yg Allh bg kt kakak yg senyum je td 2, mgkn dinilai dr tahap keikhlasan hatinya..thp keyakinannya pd pertolongan Allah..n sebagainya..wallahua'lam..

Ummu Hani pl ceta td..dia kata suami dia nasihat..kita jgn anggap, banyaknya yg kita bc 2 je yg akn menolong kita, tp Allah tengok jg dr amalan2 kita..hmm, hari exm hari ini, mmg sgt b'makna..alhmdllh..

Buat teman2ku..

"Teruslah bergerak hingga kelelahan itu lelah mengikutimu. Teruslah berlari hingga kebosanan itu bosan mengejarmu. Teruslah berjalan hingga keletihan itu letih bersamamu. Teruslah bertahan hingga kefuturan itu futur menyertaimu. Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu"-KH.rahmat abdllh.

Selamat menghadapi imtihan seterusnya. Robbuna yusahhil..:)


Jumaat, 25 Mac 2011

Selamat bersemangat!

Selamat kembali duhai pengembara ilmu!

Hehe..wlwpn pulang tnpa kerelaan(sbb dpt tw flight shari b4 b'-), rp2nya ada hkmh gak balik awl ke cni(mksd aku ke egypt le..)..

Ye la, ada hkmh..cz dpt jmp lg gru2, kengkawan..pegi ma'had, pegi riadhah ngn kwn2, pegi dgr tzkirah..oo..bnyk skali aktiviti d msir ni yg sptutnya aku wajib btul2 hargai..

T'ingt ms hangat2 rusuhan dl, ms 2 la bru t'fkir...

"xnk blik, sbb xckup ilmu..klw lah Allah bg pluang lg skli utk cedok ilmu dcni bnyk2, insyaallah aku akn gunakan dgn sebek2nya.."

"xnk blik, sbb dri blum smpurna utk jd daie'..prlu bnyk bimbingan dr ukhti2..oo..klwlah..klwlah..klwlah.."

Alhmdllh, Allah mkbulkn apa yg ada d hati kita..

Jd..apa tunggu2 lg..Mesir dgn azm barunya.."Negara ini kita yg punya, jd kitalah yg harus m'bntuknya.."

Moga2 semangat baru rkyt msir ni meresap ke dlm jiwa kita smua..

Malaysia itu negara kita, kita lah yg m'bntuknya..mw jd apa kah dia..

Sblm m'bntuk ssuatu, kita wajib m'bntuk diri kita dl..

Ya, chaiyok!Slmt b'smngt m'bntuk diri..


video

Rabu, 26 Januari 2011

Trauma + Terlalu b'jaga2 = Suuzzhon?

Td, blik dr Markaz Nil, cm besa kmi akn mnaiki tremco utk pulang ke Dirasat(kwsn kmi tgl)..aku n Kak Fida blik dl..nk solat d rmh je..yg len trus solat zhur d sna.

Ms dlm tremco, aku byrla tmbg (50sen/sorg) gna duit krts 5 genih..ps2, aku pas kat ammu(pkck) yg dok krusi dpn aku..ps2, dia pas pl p org dpn dia..aku dgr org yg dpn dia 2 tny, "5genih ni utk brpa org?" jd dia gtw utk 2 org (sbb aku nk fakkah(pecah)kan duit 2),utk aku n Kak Fida. X lma ps2, org dpn 2 dia b'pling bg duit kt ammu 2. Aku rs org dpn 2 mmg nk bg baqi duit aku. Tp, ammu 2 x bg aku pl.

Pelik. Bimbang.

Aku trus t'ingt ngn tuk-tuk yg prnh aku naik ngn kak Samihah. Pmndu tuk-tuk 2 dua org, 2-2 bdk lg. Dia mnta tmbg 2genih. Mana boleh. Dr Syari' Ar-Raum smpai ke rmh ktorg besa cm segenih je. Mula2 ktorg xnk lyn. Tp, drg tggu dpn imarah ktorg smbil mrh2 n pksa bg sgenih lg. Last2, bdk yg pksa ktorg spy bg sgnih lg 2, dia tarik duit dr tgn kak Samihah, n trus melarikan dri smbil ktwa t'bahak2nya..ee..geram..dek krna ketraumaan yg sgt, aku b'tekad xnk nek tuk-tuk yg pmndunya bdk lg.

Ammu ni..tlh m'cuakkan hatiku la. Aku t'byg dia melarikn baqi duit aku yg 4genih(ala, 4genih je..2pn aku dh rsau..isk3..dunia2..)2 bla dia trun dr tremco..aku ingt mcm nk tny..tp, xbrani pl..dh mcm2 anwa' suuzzhon b'legar d tempurung kpla..aku pn, lyn je suuzzhon 2..isk3..astgfrullah..

Xlma ps2, mulalah tremco 2 dpenuhi pnumpang2..n drg pn bg duit tmbg msg2..ms 2 aku dgr ammu 2 kta.."yg 5 gnih td xckup lg baqinya 2gnih.."

Gulp. Aku rs mcm malu sgt2. Rpnya ammu 2 xbg aku lg sbb duit baqi utk aku 2 xckup lg..astgfrullah..msti makhluk laknatullah 2 dh bt haflah meraikan kmenangan drg sbb b'jya hasut aku..ih..ih..

Ampunkan aku ya Allah..

Maluku lg b'tmbh2 blamna Allah prlihatkn pd aku yg ammu 2 sbnrnya sorg yg baik sgt..ms dlm tremco 2, dia bg mkck yg tgh pgg ank dia ddk kt tmpt ddk dia yg lg slesa sket b'bnding tmpt ddk mkck 2..(jrgla jmpa ammu atau org muda2 yg mcmni..)

Aku mlu lg bla aku jerit nk brenti kt Aswaq Yasin, llaki yg tukang kutip tmbg 2 xdgr jritan aku. Ammu 2 la yg tlg bgtw kt tukang kutip tmbg 2 yg ktorg nk trun c2...isk3..malunya..

Ampunkan aku ya Allah..

T'ingat sbuah ceta dlm eramuslim.com..org 2 ceta, org mudah mengata n meluncurkan apa2 sj dr mulutnya sbb PERCUMA.engga prlu byrn apa2 kok..tp, mreka lp, akn ada 1 ms dmna mreka akn dmnta pertanggungjawaban ats apa yg mreka ktakan n perlakukan..(lmh trus smgt den..huhu)

Pesanku..(utk aku n sepa yg mhu)

B'sederhana dlm b'jga2..takut2 sikap t'lalu b'jga2 kita itu hnya akn mndtgkan dosa..MGKN bla kta t'libat dgn ssuatu pristwa yg mnakutkn atau ssuatu yg kta rs xb'sdia utk mghadapinya, MGKN akn b'ulang lg krna MGKN Allah ingin mnguji..atau MGKN utk mengajar kta erti sbr, tbh, husnuzzhon..n yg swaktu dgnnya..hny Dia yg tahu..

"Tiga macam yang tidak diketahui kecuali pada tiga macam: 1. Orang yang sabar tidak diketahui kecuali ketika marah. 2. Orang yang berani tidak diketahui kecuali ketika perang 3. Saudara tidak diketahui kecuali ketika berhajat (ada kepentingan) -Luqman Al-Hakim"

Selasa, 11 Januari 2011

Diary Tholibah Qiraat

10 Januari-Isnin

Hari ni kebetulan sibuk.

8pg-10pg : Studigrup.
10.30pg-12tghri : Markaz Nil (kls B.A)
12tghri-2ptg : Ma'had

Tp, t'lewat ke Tir'ah(tmpt Mrkz Nil 2)..tup2 smpai kol 11pg..sbb..jlnrya ZAHMAH(sesak)..eh, ye ke? Lewat ambik teksi n kbtln zhmh..huhu..

Malu & Takut pd ustzh.

Malu sbb..ada ke patut guru tunggu ank murid..lewat smpai stgh jam pl 2..isk3..
Takut sbb..ustzh mcm nk mrh, tp, mgkn dia nk thn sbr dl kut..klw bt lg, bru mrh sgt2..nauzubillah..xsanggup kna mrh gru..nnt nangis..huhu

ya Tholibah..b'syukurlah..hr ni hang slmt..

Ps2, nk ke Ma'had pun 1 hal jg..mmg stiap hr isnin&rabu aku n de geng, gerenti akn t'lewat. Tp, nseb bek syeikh Toha jenis phm je(tp, kna hati2 jg..huhu)..Dlm tremco(van) dr Tir'ah, 2 mata ni xsudah2 melirik jam di hp. Trun je dr tremco, jam dh mnunjukkn pkul 12.52. Rs mcm nk pitam je hr tu. Nth knp hr ni mcm hr ketakutan utk aku..

Ms d Mrkz td, aku gtw kak Nadia, mcm xnk dtg Ma'had..sbb..xselesa seyh dgn selsema yg melanda kt aku skrg ni. Musim sejuk ni mmg mudh sgt diserang sakit..sakit kepala, sakit tulang bdn, sakit kaki..mcm2 ada..tp, Kak Nadia kata.."Dtgla wei, 2 jam je. Nnt kta smpai lmbt ni, jd la kls kita 1 jam je.."haha poyos punya jwpn.

T'ingt pl kta Syeikh Hussin dl, musim sjuk ni ada ujiannya. Klw lwn kmlsn dpt phla b'gnda2..mengenangkan 'itu', aku gagahkan jg kaki ke ma'had. Ye la..nnt balik rmh, apa aku bt selain b'kubang dlm lihaf(selimut)..atau xpun, mngintai priuk kt dpur..hisy!xmnmbh iman lgsung!

Di perkarangan ma'had..

Aku nmpk kelibat Syeikh Toha tgh diri d luar pntu kls..

"Alamak kak, Syeikh Toha ada di luar tu, dpn kls kita..matila kita kak.." keluhku pd kak Fida. Kak Nadia nun jauh semeter je di dpn ktorg. Tba2 aku nmpk syeikh tunduk. Mcm ruku'. Pstu..la..syeikh tgh solat rpnya..aku senyum..mataku trus b'sinar2..

"Kak Fida, Kak Nadia! Lari..lari..Syeikh Toha solat.." aku jerit memberi arahan seolah-olah ada bom bkl dicampak ke arah ktorg..dn kmi pn..lari..haha..lari smbil ktwa..cm bebudak..isk3..takut kna soal siasat Syeikh pnya psl la ni..klw mudirah nmpk, msti dia plik.

Naik tgga lgkh 2 ank tgga. X rs dh beg brt isi quran qiraat, rsm mukhtasor syeikh, rsm ma'had, mtn, kitab mrkz nil..hoho..rs smuanya mcm brtnya cm 1gram je..smpai dh tgkt 1, ktorg lari2 lg..lalu kls thn 3, t'tunduk2 ktorg kononnya mcm gaya pejuang negara tgh menghendap musuh d hutan..kmi melalui Syeikh Toha yg msih sdg solat dgn amn..rpnya, kls ktorg tgh bc mtn surh an'am bramai2..

Wlwpn t'cungap2 lari td blum hilang, ktorg gagahkn jg ikut sm bc mtn..wah, klw syeikh dh abes solat, bc qiraat pl utk 10 imam..wah, aku sgt sk kos qiraat, sbb, mcm Ustz Hafiz prnh kta.."Bdk Qiraat dpt bnyk phla, sbb bnyk bc quran..":)

Alhmdllh..Allh slmtkn lg kli ini..:)