Ku Ingin Kembali...

Ku Ingin Kembali...

Khamis, 15 Mac 2012

Dalam banyak-banyak dosaku...


 "Marilah kita duduk sejenak memperbaiki iman"

"SubhanAllah.." sepotong zikir itu sayup-sayup kedengaran dalam ruang bilik yang sederhana kecil itu. 

Berulang kali. Selang-seli dengan bunyi hingus yang ditarik perlahan

Aku intai dari ekor mata. Melihat ke kiri. Menangiskah temanku yang seorang ni?

Selidik punya selidik..rupanya dia tengah baca hadis tentang istighfar...

"Sesiapa yang melazimi istighfar, nescaya Allah akan menjadikan kelegaan bagi setiap kesedihan, jalan keluar bagi setiap kesempitan dan memberikan rezeki dari arah yang tak disangka-sangka"

Ceritanya, dia sangat terharu dengan pertolongan Allah yang meluluskannya dalam examnya baru-baru ni. Mengimbau semula waktu dia exam hari tu. . Masa tu kitorang ditaklifkan untuk uruskan program Jaulah ke Sinai. Kami budak baru belajar. Ya, memang dia sangat sibuk. Sibuk beri tunjuk ajar pada kami. Sibuk layan kerenah kami. Sibuk layan pertanyaan kami. Kesian dia! 

Tapi betul cakap Nabi.."Allah akan memberikan rezeki dari arah yang tak disangka-sangka"...Allah tolong hamba-hambaNya yang tolong agamaNya..
Aku macam nak nangis jugakla..sob..sob..terharu jugak kot..

***

1)
"H___ mana?" tanya aku
"Demam.." jawab orang yang aku tanya..
"O..."

2)
"Yan..kaki akak bengkak.."

3)
"Yan, mohon doa agar aku dikuatkan iman n sntiasa berada dalam nikmat islam ya..sekarang ni aku ada sakit dalaman. Sakit ni makin lama, makin ramai yg terlibat..sampai lecturer pun aku terpaksa mintak tolong.."

***

"Kalaulah kita ada rasa kita tak ada benda/dosa pun untuk diistighfarkan, istighfarlah untuk dosa kita sebab kita tak sebarkan kebaikan pada hari tu.." tazkirah seorang kawan aku pada suatu hari.

Rasa macam nak nangis masa tu juga. Sombong dan hinalah aku kalau aku tak istighfar dalam hari tu. Dengan dosa yang bermacam. Tapi, satu benda yang aku rasa sampai sekarang hati masih rasa sebak. Sebab sekian lama aku abaikan hak yang perlu aku tunaikan terhadap sahabat-sahabatku..iaitu mendoakan mereka..

***

Maafkan aku wahai sahabat,
Dalam banyak2 dosa yang aku perlu minta ampun daripada Allah, sepatutnya aku minta ampun sebab tak doakan kesejahteraan sahabat-sahabatku. Semoga kalian, sentiasa dalam lindungan rahmat dan kasih-sayangNya, semoga sentiasa dalam keimanan dan dalam lingkungan golongan para solihin. Semoga sentiasa dalam jagaan Allah selagimana kalian 'Menjaga Allah'..

Dari Abu Bakar Ash Shidiq radhiyallahu ‘anhu, beliau berkata,
“إن دعوة الأخ في الله تستجاب”
“Sesungguhnya do’a seseorang kepada saudaranya kerana Allah adalah do’a yang mustajab (terkabulkan).“

Tiada ulasan:

Catat Ulasan