Ku Ingin Kembali...

Ku Ingin Kembali...

Selasa, 10 Julai 2012

Teringat kambing bapa…


Tadi, balik dari tasmie’ Quran di umah Ummu Ahmad, jumpa tiga ekor kambing biri-biri yang nampak macam tengah ‘hilang pedoman hidup’..diorang tengah cari arah untuk pulang kut..

 Tunjukkan saya jalan pulang!!!


Hairan..pe kes 3 beranak ni duk tengah alam buana..(tengah jalan raya)..nasib baik diorang ni bijak, duk statik ja tengah-tengah tu, sambil mengembek minta tolong dari mana-mana pasukan penyelamat yang sudi membantu..kalau diorang ‘bermain-main’ tengah jalanraya tu, tentu wassalam dah dilanggar tuk-tuk yang dipandu laju yang dibuatnya seolah-olah macam jalanraya yang kecik tu tempat lumba keta..


Tiba-tiba ada sorang ammu (pakcik), di seberang jalan bertentangan dengan aku, berdiri dengan ‘machonya’ sambil makan kuaci..panggil diorang..

“Ta’al hena(mari sini)” wah, gaya dia cakap macam dia tengah cakap dengan manusia..

Dan apa yang menakjubkan aku, kambing-kambing tu tahu ammu tu cakap dengan diorang..padahal boleh ja aku nak perasan yang ammu tu panggil aku..(kalau ikutkan, kambing2 tu mustahil nampak ammu tu sebab ammu tu duk 2-3 meter di belakang diorang..) diorang berpaling dan berlari-lari anak kambing ke arah ammu tu..masyaAllah..

“Korang gi sana..” ammu tu tunjuk ke timbunan pasir yang dah jauh beberapa meter aku tinggalkan di belakang..diorang paham!

MasyaAllah..masyaAllah..

Rasa macam nak peluk ja kambing-kambing tu..macam baby!  Hehe..


Kali ni, teringat lagi dengan kambing bapa dulu…masa aku form 3, bapa jual sebab nak biaya belanja ‘angkot’ adek lelaki aku gi study Brunei..

Kambing tu bapa beli setahun sebelum tu kut, ada dua ekor..jantan-betina..masa tu aku suka sangat sebab tu kambing ‘yang julung-julung kalinya’ yang kami miliki..aku suka macam ‘orang yang sayang sangat-sangat kat kucing dia’..harap-harap cepat beranak dan dapat ramai anak..hehe..

Kadang-kadang bila bapa cerita semula tentang kambing tu, macam nak nangis ja..tak tahulah kenapa..sebab ada satu simbol KASIH SAYANG kot..bapa beli dengan pengorbanan dan kasih sayang..sebab dia berharap satu hari nanti, kalau tiba-tiba anak dia nak guna duit yang banyak untuk sambung belajar, dia ada ‘benda’ untuk dijual untuk sekolahkan anak-anak dia..

Dulu, bapa selalu cerita, dia berharap sangat nak p UM..tapi, dia tak berpeluang..sebab tu dia berusaha sungguh-sungguh untuk sekolahkan anak dia..biar jadi anak yang berilmu…

Sampai sekarang pun, aku tahu, minat bapa terhadap ilmu, tak pernah pudar..bila balik umah ja, aku nampak bapa selalu buka kamus inggeris..vocab inggeris bapa aku lagi ‘gempak’ dari aku..sebab aku malas! Huhu.. sepatutnya aku kena mencontohi ‘semangat’ bapa!

Dan bila tengok kambing-kambing tadi, teringat juga pada Rasulullah yang kerja sebagai pengembala kambing..jumpa pengajarannya dari sebuah blog..http://wakseman.wordpress.com/2010/06/17/motivasi-hikmah-gembala-kambing/
 
Sebagaimana yang kita ketahui, antara sifat kambing adalah kambing berbau hapak, degil serta tidak mendengar arahan walaupun dipukul seteruk mana sekalipun. Pengajaran yang dapat diambil terutama kepada usahawan adalah:

1.   Membentuk sifat sabar (self-control), agresif dan berjiwa kental menempuh  cabaran yang datang.
2.   Membentuk sifat bekerja kuat dan berdisiplin.
3.   Pengurusan masa (time management) dalam kehidupan seharian.
4.   Usahawan perlu bijak membuat kira-kira (accounting) dan mengawal sumber yang ada.
5.   Memikirkan kebesaran ciptaan Allah SWT akan mampu membuka minda untuk berfikiran lebih jauh.

p/s: Sumber infomasi diperoleh dari buku Jejak Bisnes Rasul terbitan PTS.


Kambing..hapak..ya, itu pasti. Hehe..(yang aku rasa nak p peluk juga tadi tu kenapa?hehe)..dan degil?

oo..

Tapi, bila nampak kambing yang ikut arahan ammu tadi tu..aku terfikir, ya, tidaklah sedegil mana..tentu tuan dia berusaha tanpa jemu mendidik supaya dia ‘bisa jadi anak yang mendengar kata’..





Macam tu juga dengan manusia..

“Sesungguhnya, tiada manusia yang tidak ada kebaikan dalam dirinya. Betapa besar pun kejahatannya, masih terpendam di dalam jiwanya rasa rindu pada kebenaran dan kebaikan”-Abdul Wahab Azam

“Ramai manusia yang ‘baik-baik’ tersungkur di dalam keraguan dan kekeliruan di sana sini. Apabila mereka menyaksikan betapa besarnya kerosakan di negeri mereka, perubahan segala neraca dan ukuran, kekuasaan pihak yang jahat dan perosak, mereka menyangka perkara itu telah punah dan tidak dapat diperbaiki lagi. Kekufuran telah mendominasi setiap lapangan hinggakan ia tidak mungkin digugat dan dikalahkan. Mereka pun berputus asa. Mereka memilih sama ada diam membisu sahaja atau berhijrah ke negeri yang kurang kejahatannya dan ‘menganggur’ di sana”-Munthalaq

Wahai daie! Bertahan..bertahan dan terus bertahan untuk bersabar dalam dakwah..(Ayat untuk aku lah ni..dan untuk siapa2 rasa dia adalah ‘AKU’) Jadilah seperti Imam Ahmad bin Hanbal yang terus bertahan di negerinya untuk memimpin golongan muda. Jangan sesekali putus asa dengan kedegilan masyarakat yang sebenarnya masih punya hati untuk jadi ‘orang baik’..

Abu Hurairah telah berkata : “ Aku lebih suka berjaga malam di kubu pertahan daripada berdiri (bersembahyang) pada malam lailatul qadar di sisi Hajar Aswad. Bumi yang lebih mulia untuk dipijak manusia ialah bumi yang menjadikannya lebih taat kepada Allah dan RasulNya…tidak ditentukan bumi mana yang lebih mulia untuk didiami oleh manusia, tetapi yang lebih mulia bagi setiap manusia tertakluk kepada sifat takwa, taat, khusyuk, tunduk dan hadir hatinya di hadapan Allah”- Ibnu Taimiyah

Abu Darda’ telah menulis kepada Salman : “Kembalilah ke negeri yang suci ini!”
Salman membalas : “Sesungguhnya bumi tidak dapat menyucikan seseorang. Tiada yang dapat menyucikan hambaNya kecuali amalnya”- Ibnu Taimiyah

Dan..DAKWAH ITULAH YANG MENYUCIKAN KITA!

Jom, kita sama-sama contohi Nabi yang seluruh waktunya diwakafkan untuk berjihad dengan hatinya, lidahnya dan tangannya. 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan