Ku Ingin Kembali...

Ku Ingin Kembali...

Sabtu, 25 Ogos 2012

Baju Raya Baru …


“Yan, tahun ni nak pakai baju raya mana?”
“Baju tahun lepas je..lawa lagi..”

Hehe..sempat lagi puji baju sendiri..pengubat lara..dua helai kain untuk buat baju raya –yang mak kirim dari Malaysia tahun lepas  tak berjahit-jahit lagi (lagi tepat x sempat nak jahit) – hanya tersadai atas meja Fariha Biha di pagi raya..

Tak sedih dah..Cuma kadang-kadang ada la perasaan sebak sebab tahun ni xberaya lagi dengan family terchenta..kalau layan lagi dengan merenung 2 helai kain tu, hmm,  tahun ni meriah dengan ‘air mata syawal’  la jadinya..



Tapi, dah ‘alah bisa, tegal biasa’ dah c Yan ni..kan..kan..sebab sejak masuk DQ xda la buat baju raya sangat..(lagi tepat memang xdak baju raya baru daa..)

Dulu masa sekolah menengah, sedih bila mak sempat buat baju raya untuk Ijad dan Dila je..tahun depan pon gitu juga..berlarutan lah gitu..(sebab mak perlu siapkan tempahan-tempahan orang..kesian mak) tapi, sekarang dah biasa dah..baju keluar rumah untuk pegi tasmie’ quran, untuk pegi kelas ma’had, untuk pegi suq(pasar), itulah baju raya aku!  Hepi sangat! Sebab masih nampak baru dan lawa..n setiap kali pakai rasa ‘izzah’ sebab mak aku yang jahitkan baju tu…hehehe..n selalu doa semoga nanti sebelum balik Malaysia aku dah pandai jahit baju kurung untuk mak atau baju melayu untuk bapa..(n xlah aku rosakkan mesin jahit mak lagi..kihkihkih)

Pegi Cairo hari tu jumpa kawan-kawan..sebak dengar tazkirah..

-Ramadhan hari tu kite ‘tersibuk’ nak buat persiapan raya
-Buat kueh raya, cari baju raya
-Sepatutnya, 10 Ramadhan terakhir tu kite kena istiqomah beribadah untuk rebut peluang yang datangnya hanya setahun sekali dan kita xtahu pon adakah tahun depan kita berkesempatan lagi untuk merasainya…
 -Hasilnya, akibat dari keletihan membuat persiapan raya, kite tak sempat pun untuk p solat raya
-Kite lalai dengan kesibukan-kesibukan dunia yang sebenarnya tak menguntungkan kita pun, tak menambah iman kite pun
-Jadi, pointnya ialah BERSEDERHANAlah..

Bertambah-tambah sebak aku mendengar kalam peringatan darinya..mungkin aku juga seperti dia? Diuji di akhir-akhir Ramadhan..tapi, sangat sebak bila teringat Allah datangkan teman-teman yang menjadi perantara untuk menyampaikan pesananNya :

“Nanti sambil buat kueh raya jangan lupa banyakkan zikir naa..”
“Kita x iktikaf kat masjid, tapi kita iktikaf kat rumah..jam sekian-sekian kita tahajud berjemaah ok..”

Meski tiada BAJU RAYA BARU tahun ini, begitu juga tahun-tahun sebelumnya..
Semoga kedatangan Syawal kali ini menempahkan ‘BAJU TAQWA BARU’  buat diri ini dan kita semua…





Salam Aidil Fitri..
Selamat Meraikan Kemenangan (kembali ke fitrah asal- merendahkan diri di hadapan yang Maha Esa)..


Selamat Hari Lahir Jiwa-Jiwa..

“Wahai jiwa yang tenang! Kembalilah kepada Tuhanmu dengan  hati yang redha dan diredhaiNya. Masuklah ke dalam golongan hambaKu. Masuklah syurgaKu” 89 :27-30

Tiada ulasan:

Catat Ulasan