Ku Ingin Kembali...

Ku Ingin Kembali...

Sabtu, 4 Ogos 2012

Moga Ramadhan kita tak rugi...

Dari sebelum Ramadhan..sibuk ke sana ke mari..settlekan perpindahan rumah..berkejar ke kelas Markaz Nil..

Sejak selesai exam haritu, kaki tak sempat lagi menjejak 'rumah Allah' yang penuh kenangan musim exam hari tu..rindunya..

Cuma hari tu sempat la sembang dalam telefon dengan budak arab yang 'diisytiharkan' kawan aku sebagai adik angkat aku - Samihah -, siap ta'aruf dengan bapa dia lagi.. :)

"Samihah kata, kamu xdatang dah ke mogamma'..kenapa?" wah, gaya 'uncle' tu cakap macam bakal jadi bapa mertua aku ja..hikhik

"Saya selalu musafir ammu..insyaAllah kalau ada masa lagi saya ke sana.."

"Ok, kalau kamu nak datang ziarah rumah, bagitau awal2 ye..nanti kitorang buat Mahsyi.."

Terharu sangat dengan layanan bapa Samihah..teringat bapa lagi..(nak balik raya..huwaaa)..hoho..

Hati teringin kuat ja nak berlama-lama di situ macam masa exam hari tu..tapi, Allah lebih mengetahui apa yang terbaek buat hamba2Nya..

Mungkin Allah xnak hambaNya yang sorang ni menjadi  'ahli ibadat yang bermain-main'..ahli ibadat yang menurut Muhammad Ahmad arRasyid, penulis Munthalaq "orang yang mengasingkan diri di masjid-masjid atau di rumah masing-masing , meratapi nasib Islam dan membiarkan generasi dan belia Islam dididik dan dibentuk oleh pendakyah-pendakyah atheisme, kufur, sekularisme, komunisme yang menjerumuskan mereka kepada kerosakan dan kehidupan yang bertuhankan hawa nafsu..."

Tak tahu nak bagi respon apa..sebab sebijik la kena kat batang hidung sendiri..

Ni nafsu rasa nak berehat ja ni..
Yan! Nafsu xpernah bernafsu nak merehatkan dirinya untuk melalaikan ko..
Kena sedar tu!
Mujahadah!

Tapi, dapat rasa la juga something di hati..meskipun sibuk ke sana ke mari, meskipun tak dapat duduk berlama dengan tenang menghayati naskhah2 Ilahi - semuanya dihabiskan dalam permusafiran - , meskipun tiap kali solat terawih tersengguk2, meskipun kaki terkadang terasa longlai untuk meneruskan langkah..meskipun..meskipun..meskipun..

Tapi, dapat juga rasa beribadah dalam bulan Ramadhan ni bilamana dianggap segala kesibukan tu adalah IBADAH..

Yang penting kena sentiasa perbaharui NIAT..pelbagaikan niat...perbesarkan niat..

"Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah Tuhan sekalian alam" (Surah Al-An'am: 162)

Memperbesarkan niat dengan 'buat segala-segalanya untuk Allah'.

"Barangsiapa menghendaki keuntungan di akhirat akan Kami tambahkan keuntungan itu baginya, dan barangsiapa yang menghendaki keuntungan dunia Kami berikan kepadanya sebahagian daripadanya (keuntungan dunia), tetapi dia tidak akan mendapat bahagian di akhirat." (surah AsSyura : 20)

Buat untuk akhirat...

"Berapa banyak amal yang remeh menjadi besar gara-gara niat, dan berapa banyak amal yang besar menjadi remeh gara-gara niat" -Abdullah bin Mubarak

"Berniatlah dalam segala kebaikan yang engkau kehendaki, termasuklah tatkala engkau ingin menyapu.." - Zubaid alYamy

Jadi, nak jadi SISWA/I yang MUMTAZ dari University Ramadhan..perlu lah tahu kita nak MUMTAZ sebab apa..supaya semakin bersemangat untuk nak kejar MUMTAZ tuh..

Dan jangan sekali-kali lupa, bila kita kuat, bukan sebab kita yang kuat, tapi Allah yang bagi kita kuat.. :)

"Maka, bila kamu membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah " (Surah Ali Imran)

Dan aku percaya, semua ada target Ramadhan masing2 kan..nak khatam quran berapa kali, tadabur berapa juzu dalam sehari, habiskan berapa buah bacaan ilmiah...kita sama2 usaha ya! chaiyok!

Nabi bersabda:
"7 golongan yang mendapat naungan Allah pada hari yang tiada naungan melainkan naunganNya : Imam yang adil, pemuda yang beribadah kepada Tuhannya, lelaki yang hatinya terikat dengan masjid, dua orang lelaki yang saling mengasihi kerana Allah bertemu dan berpisah keranaNya, lelaki yang diminta seorang wanita yang memiliki kecantikan maka dia berkata : 'Aku takutkan Allah', lelaki yang bersedekah yang menyembunyikan sedekahnya sehinggakan tangan kirinya tak mengetahui apa yang disedekahkan oleh tangan kanannya dan lelaki yang mengingati Allah ketika bersendirian lalu mengalir air matanya"

Selamat istiqomah menyelesaikan target Ramadhan masing2..
Semoga kita sama2 mendapat naungan Allah di akhirat kelak..
Semoga Ramadhan kita tak rugi..

Yuk..jangan sekali-kali kita MISKIN AZAM..:)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan