Ku Ingin Kembali...

Ku Ingin Kembali...

Sabtu, 29 September 2012

Bekal

"Kalau kite bawa le50 untuk musafir ke Alex..cukup x?" tanya kawan yang tengah berada di katil 'seberang'.

"Uih, xcukup kot..kalau Cairo cukup insyaAllah, sebab saya biasa le40 je ke Cairo, tu pun sebab naik tremco kalau nak pegi mana2 kat Cairo tu." 

"Tapi, kalau korang reti naik tremco juga di sekitar Alex tu, cukup kot..eh..nthlah.."(macam biasa, aku jawab dengan kurang pasti..-biasanya kalau aku yakin n penuh semangat bila cakap, cakap aku yang masa tu lah terang2an salah..huhu)

***Esoknya..

"Cukup x duit kite kalau bawa le80?" kawan yang semalam tanya sekali lagi. Masa tu tengah duk iron baju kat bilik kawan sebelah.

"Uih, cukup la tu. Akak ni..lagi la..dalam almari tu cuma ada le5 ke le7 je..xtau la nak korek mana dah ni" kata kawan bilik sebelah tu pula. Kitorang gelak.

"Ha-ah, ni pun kite korek duit dari tabung kite"jawab kawan yang semalam. ktorang gelak lagi.




"Meh saya pinjamkan akak le20. itu je la yang saya mampu kak.." gelak yang tadi bersambung lagi.

"Ha..nak pinjam dari 'orang kaya baru' (istilah utk orang yang baru dapat duit zakat) la"

"Akak, dia belum gi bank lagi tu..bank tutup hari tu. " xberenti2 ktorang gelak.

**Baru faham perasaan seorang bespren yang sorang ni (masa kat DQ dulu)..

"Kadang-kadang aku dengan mak aku gelak ja bila tiap2 hari kami makan nasi dengan ikan masin ja. Kadang-kadang xda lauk. " 

Dia gelak dan...sambil gelak, air mata dah mula bertakung dalam matanya. Tapi, dia masih dapat gelak juga. Aku ikut menakung air mata..sedih kot..! Cuma xpaham, macammana dia boleh ketawa..???

***
Kata Syeikh Hussin dulu..

"Rezeki ada dua jenis. Satu, yang selalu kita nampak. Yang berbentuk material, duit, rumah..dan kedua ialah rezeki 'ketenangan hati' yang Allah bagi pada siapa2 saja dari kalangan hambaNya yang Dia kehendaki. Walaupun hidup susah, dia xsusah hati"

:)

***
 Ya Allah...itu rupanya perasaan bespren aku dulu..
Bila merasa sendiri perasaan bespren tu, mesti rasa nak gelak..
Gelak campur tangisan..
Rasa jiwa yang xmampu untuk dikongsikan melainkan hanya dapat dikongsi bersama orang yang telah pernah merasa..

Dulu, pernah juga xcukup duit..tapi rasa susah hati makin bertambah-tambah..bingung..buntu..


Betul! Mengeluh..bukan itu caranya!
Allah kan ada :)
Minta pada Dia..
Meski kita belum dapat apa yang kita minta, tapi Dia beri apa yang kita PERLU..

:)

Ya Allah, terima kasih kerana kurniakan ketenangan hati...
pada aku, pada sahabat2ku..

"Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu memaklumkan, "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya Aku akan menambah (nikmat) kepadamu. Tetapi jika kamu mengingkari nikmatKu, maka pasti azabKu sangat berat" Surah Ibrahim : 7



"Nak try tanya ka, ada x lagi keja kosong 'tukang bersihkan' masjid ni?"
hehe..teringat sembangan aku n the geng bila nampak iklan yang tertampal di pintu masuk ke ruang solat wanita di Mogamma' Iman..satu ketika dulu..

Bapa aku pernah kata sebelum datang Mesir dulu, kalau xcukup duit carilah keja cuci pinggan. Dapat duit seringgit dua tu pun cukup dah.. rasa nak gelak lagi.

Rasa nak bagitau bapa, "Pa, di sini tiada orang menawarkan kerja kosong 'mencuci pinggan'. Kerja itu hanya terbuka untuk sukarelawan." :)

Bermacam cerita kehidupan..
Ini 1 bekal dari Mesir sebagai kenangan.. :)
Bekal tarbiyah untuk masa hadapan..
Bekal sepanjang permusafiran menuju Tuhan..

Mesir, aku pasti bakal rindukan kamu!

:(







1 ulasan:

  1. Assalamualaikum Azean. Mokaseh tolong uruskan sijil ayo.mokasih banyak2.dah balik m'sia sok jgn lupo dn yo...=D~org nogoghi

    BalasPadam