Ku Ingin Kembali...

Ku Ingin Kembali...

Isnin, 26 Julai 2010

Terkenang dia...

TANBIH: 1)Kak Nadia tokse bc la kot..td pg aku dh ceta..hehe
2)Ceta ni mgkn agak pjg cket..hrp b'sbr yer...hikhik

Sembangan ini telah berlangsung pd:
Hari : Selasa
Tarikh : 20/7/2010
Masa : B4 maghrb
Tempat : Ruang tamu

Itu hari, aku n Kak Syu tgh dok makan mlm. Tba2 dia termembuka topik sal DQ. Dia ceta, ms dia form 2 dulu, dia prnh ikut rombongan skolah dia bt lwtn p DQ. Ms tu thn 2000 kot. Aku still drjh 6 lg. Xtw apa pn sal DQ.hehe..

Dia ceta la, ustz yg jd 'tukang ckp2' tang DQ ni startla prknllkn DQ ni...bla..bla...bla gtu...tp,xsmpai 5-10 minit, dia trus ceta ttg sorg bnt ni yg kuat mjhdhnya dgn Quran. Masyi. Xbnyk senbang tp b'akhlak orgnya. Hormat guru. Semua org sng ngn dia. Dunianya...cuma..Quran...Quran...Quran.. Ps2, adala sorg bnt DQ 2 nmanya Kak Suniza(kbtln ada d msir ni). Dia jd pngiring drg bg sblh pljr pmpuan. Dia ceta jg, bnt yg masyi 2 mkn pn skjp2 je..dia lg suka bc Quran dr mkn...

Bila Kak Syu sbut sal mkn 2, tba2 aku t'ingt kt ustzh tsmie' ktorg yg kt Brunei 2, jg mrgkp ibu kdua ktorg. Dia ni mmg masyi (tp, bknla dia y kta diriny masyi, ktorg taula dr pelitian n kajian ktorg). Apa x masyi..ustzh prnh ceta, ms kt DQ dl, lps kuliah dr pas zhor smpai asr, dia tdo. Pas asr dia sllu stay surau...ngji..kdg2 ms tgh khusyuk2 ngji tu...ada je la org sdia mknn kt sblh dia (dia sdr pas dia abes ngji la). Kwn2 dia ksian kot dia sllu xmkn, pdhl dia ok je..jrg rs lpr. Mgkn sbb cintany y m'dlm kt Quran kut jdkn dia rs Quran lg lzt dr mknn..btllah..dia sllu kta "Quran 2 manis sgt..". Mlm pl, pas isya' smpai kol 11 dia tdo lg. Pstu, b'jg smpai subuh, cari modal utk tsmie'. Spnjg ms tu, dia bleh dpt 4 mqra'. Hfl 1 muka dlm 15 minit. MasyaAllah..bersihnya htimu ustzh..

Kata Kak Syu : Ustz tu gtw, slh 1 fktor dia masyi cz dia b'adb dgn Quran..

Yang aku tw, dia mmg syadid bab Quran ni. Dln hal len, dia bleh diajk b'gurau, tp, Quran jgn men2. Prnh dlm hlqh bc jz 5 ms tu, sorg kwn aku ni t'syasyul bc kt 1 ayt azb. Mcm plik ja bnyi dia bc smpai mnybbkn dia t'gelak. Ms tu, mood dia b'ubh 360 drjh. Trus dia b'istgfr bnyk kli n mula b'crmh dgn style yg sgt mnakutkn. Ktorg apalagi..ketaq la wei..smpai skrg aku ingt ayt tu(eh, cm asbab nuzul pl)kt m/s 3 jz 5, ayt bwh skli(sori ar xingt ayt brpa..mushf xda kt tgn.hehe)

Kata Kak Syu lg : Bnt ni mmg rjin tsmie' bnyk2..lncr pl tu..

Ustzh ceta.." Dulu ustzh dpt ustz grg. Kalo slh bc atau tjwd 3x, dia suh dri. Ustzh prnh nangis dpn ustz cz sdih sgt bc xlncr. Smnjk tu ustzh b'tekad xmaw kasi xlncr lg. Sbb tu bila korg xlncr, mood ustzh trus jd xelok. Pdhl ustzh tau je, korg mmpu sbnrnya lncrkan, tp knp? sbb..korg bru cari kt kls tsmie'..kt asrma mnyembang nth apa2..ustzh tau sgt la tu..sembng ni xkn jd kalo yg sorg tu xlyn.."

Ceta Kak Syu lagi : "Ustz tu prnh nmpk bnt ni jln sorg2 ke surau kol 3 pg. Ms tu, ustz tu nk p tgk banin utk gerak drg thjjd. Kak Suniza pn ceta, bnt ni xprnah tggl thjjd, taubt n smua sunat2 2 la. Istiqomah dia ni tinggi sngt smpai dia sndiri pn xmmpu nk ikut bnt tu..kta?sggpke tiap2 mlm kta mjhdh jauhkan diri dr kselesaan katil n knkmatn tdo?"

Dulu mmg ustzh ttpkn, sepa xtrun surau n thjjd, kna byr 10sen. Siap ada jadual grk thjjd lg. Ustzh prnh kta, dia xsuka suruh org len bt apa yg dia sndri xbt. Dia akn cb istiqomah dl, bru sruh org len. Dia kta, kalo dia xthjjd hr tu, dia akn xtntrm spnjg dr tu. N dr diala ktorg knl solat sunt rwtb..

Ktorg prnh tnya, dia xngntukke ngji lama2?dia kata x. Kalo ngntuk pn, dia akn ngji jln2 atau xpn tukar style duduk. Pagi2 buta, mmg m'cbr jg la klw nk b'jg. Dia sllu je nmpk bnde2 tu mlyg2 kt udra tnpa kpla..bntuk pmpuanla. Bak kta c bujang lapuk.."Cobaan.."hehe. Bg ustzh, bnda tu sbnrnya jin. Dia pn mkhluk Allah gak. Ada gak hti nk dgr klm suci Allah..

Kak Syu ckp lg : "Kak Suniza kta bnt tu rjin posa.."

Btul2..dkt DQ ustzh kta dia suka amal posa sunat Nabi Daud. Yg posa selang-seli tu. Dia pn glkkn ktorg posa, isnin khmis pn ckupla..Ha, sbb tu la jrg nmpk dia mkn.

Aku sllu t'tnya2, cmnala ustzh leh msyi 30 jz? dlm ms dia pulun cr modal tsmie', tp leh g menten ingt y jz dpn2? Rupanya, ustzh suka tsmie' awl, ustz duduk je, dia pn duduk c2 gak. Pas tsmie', dia akn ulg smula apa yg dia tsmie' tu 10-20x ikut ms yg ada. Pastu kn dia sllu posa. Jd bnyk la ms tuk dia ngji..ms asar tu kot dia ngulg jz len pl..

Ms exam pula, dia xleh tgglkn Quran, wlwpn hr tu peksa mdh len. Dia prnh kta kt ktorg.."Ustzh xprnh lg jmp org yg sllu bc Quran akn drugikan dunia akhirt.."..alhmdllah, Quran n mdh ktorg leh balance..ingtla..Rebutla akhirt, nscya dunia akn m'dtgimu..tp, jika kau rbut dnia, ko xdpt akhirt, dnia pn suatu ms akn mninggalknmu..

Aku pn kta kt Kak Syu,
"Akak, yg akak ceta ni, sbiji cm ceta ustzh sya. Bnt tu nma apa eh?"
"Ala, xingtla pl..ms tu kcik lg.." Kak Syu mngerutkn dahi tnda nk mngingat atau rs nyesal cz xingat.
"Ustzh sya tu asl Indonesia.."
"Ha... seingt akk dia Indon."
"Ms akk p tu dia thn akhir eh? cz dia p Brunei thn 2001, ms sy form 1. Cuba akk tnya Kak Suniza nma bnt tu..nma ustzh sy Asiah Siregar Muda."aku tba2 t'excited.
Lps mkn tu, Kak Syu pn mghntr msj kt Kak Suniza.
"o..Kak Asiah tu...np Syu..?"bls Kak Suniza.
"Ya Allah, btlla Azean. Xsgka, dl akk btul2 nk knl dia sbb jrg dgr prmpuan yg kuat mjhdh n masyi Quran cm dia. Tp, sygnya, dia xda hp. Kecik ja kan bumi ni..b'legar-legar kt c2 ja sbnrnya.."

Ya Allah, aku sdr, slma aku dok msir ni, smgt aku smkn pudar, cz rndu n jauh dr kuarga kot. Ada org syorkn, klw xda smgt, crila org utk dpt smngt. Tp, bila aku cb bt gtu..aku nmpk je org rjin..org jnis tu,jnis ni..tp, lgsg xt'ksn d hatiku apa2pn. Aku cb mhsbh dri smula. Ada kot niat aku yg t'slh. N tba2 t'lnts d hati, knp bila ada mslh, 1st skli kita kna cri mkhlukNya? Knp x..Allah y 1st, yg len 2 2nd? Astghfrllah, mgkn aku kna p'btulkn kot niat aku y 1 ni..(tapi, aku xnafikan btulla srnn kwn tu, cuma mgkn aku ni yang kna ubah niat..hehe)

Inilah ceta y mnyemangatkan aku utk trus b'juang dbumi anbiya' ni. Bila kita mnta smngt dr Allah, Allah akn dtgkn apa2 je bntuk smngt utk bg kta smngt..makhluk Allah cm sbgai wasilah je..bgku, bgni lbih manis rsnya..

Ya Allah Kau prtmukan aku dgn org y knl ustzh yg nth dr cruk rntau mna, yg knl ustzh..yg dulunya, ceta ustzh ddtgkn dr mulut ustzh sndri dgn cr ustzh..n skrg Allah bangkitkn kngn tu melalui org len pl, utk pulihkn smgtku, utk aku meneladani dia. Aku (n bkn hnya aku)diujiNya, hdup dlm suasana y bkn biah DQ. Dia yg ditempatkanNya jg bkn dlm biah DQ, boleh hdupkn biah DQ tu kt thfz ktorg..alone..hnya b'sndrkan p'tlgn Allah..Jd, aku (n y bkn hny aku) shrusnya wjr mengikut jjk lgkhnya..kta bkn sndri..tp, sbnrnya Dia sntiasa dcc..
video