Ku Ingin Kembali...

Ku Ingin Kembali...

Ahad, 5 Disember 2010

Usah begini..

Kau b'paling benci..
Saat t'kuping dgn tutur shbtmu..
Kau ketepikan bisik akalmu..
Kau julang sorak musuhmu..
yg meraikan hari bhgianya..

Saat ulama menyaran 'xusah b'suara'..
Kau trus mmikir & xptus2 m'bhsknnya..
Smpai tmbul syak wsgka..
Lalu..kau mrasa t'aniaya..
Kau julang sorak musuhmu..
yg meraikan hari bhgianya..

Kau cb m'hndari..
Seolah xingin ketemu lg..
Kau cmpak sgala memori..
Kau pdm sgala budi..
Kau sumbat benih benci d hati..
Seolah kau menyesali, krna tlh prnh saling mengenali..
Kau julang sorak musuhmu..
yg meraikan hari bhgianya..

Lama m'buang wktu melayan 'rs t'cbr' d hatimu..
Smpai kau lupa apa yg prlu..
'Beristghfrlah, jln kluar psti kn m'dtgimu'..
Bgitu psn Nabimu..

Lama kau m'bwa rajuk d hati..
Smpai lupa memuhasabah dri..
Smpai lupa meneroka prsaan shbtmu sndri?
Sharusnya kau tnya..'Mengapa dia bgini?'

X prnh t'lntaskah d benakmu..
Dia b'tndak bgtu krna kamu?
Yg mgkn t'guris krna tingkahmu..
Lalu dia mnutur yg shrusnya..
utk mnahan rs bara di jwanya..
Agar t'ukir tangis hiba musuh2nya..
Saat dia xmelempar rs baranya..

Dan kau..x menimbang..
Seberat mna pedih sepatah-dua tutur katanya,
B'bnding tingkahmu yg prnh mengguris kalbunya..
Kau b'paling, b'tekad xingin memandang..
Sorak musuhmu kau julang..
Kau bina pusara sayang..

Allah ingin mengujimu...
Allah ingin menguji kamu..
Allah ingin menguji ukhuwwah kalian..
Mengapa sgt mudah kau pupuskan rs syg..
yg slama ini kau laung2kn..

Lmbutkn hatimu wahai pjuang,
Sorak musuhmu jgn skali2 kau julang..

Rabu, 1 Disember 2010

AidilAdha di Mansoura



Ni ada sedikit pmndgn utk ditatapi..:)

Seawal stgh jam lps subuh ktorg kna b'tolak kuar dr rmh utk dptkn kenderaan ke Estad Mansoura(tmpt besa org arb b'kmpul solat ry).Sj nk cri pnglmn solat ngn org arb..


Ni kwsn luar Estad, kt jln ry. Pg2 lg ada rmai org jual belon..mm,lp lak tny np drg jual belon tu d pg ry ni..

Ktorg tgh jln nk msuk dlm kwsn Estad..

Ni, tmpt solat utk muslimat je..ktorg terberehat d cni smntra tunggu akhwat len dtg..

Pastu, kt cnila tmpt ktorg solat..Estad ni tmpt stadium bola kut..muslimin solat kt dpn, muslimat kt blkg..ktorg t'lmbt msuk shaf..dptla shaf blkg skli..tba2 lps imam abes bc alfatihah rkaat 1st, ada 2-3 sora garau sebut...."AMEEEN"..uhu..sabo je la...rpnya ada lg muslimin len t'lmbt msuk shaf dpn, n mreka mmilih solat d blkg ktorg..?

Hai, pas solat rehat lg..xda keja la akhwat2 ni..hehe..

Pas abes solat, ktorg mnyeberang jln nk ambik teksi utk ke gam'ah pl..cz ada smbutan ry..smlm nmpak drg msk ktupat..aym..kek batik..nyum-nyum..bla smpai ke seberang, ktorg kna lalu tmn ni pl..rpnya rmai jg org arb lepak cni pas solat..

Ok, kita dh smpai kt gam'ah d beyt Rayyan, ni bdk2 Tib tgh buat p'smbhn..smpena..apa ek?oo..mjlis ni untuk mjlis Kak Amy gak..dia nak blik msia dh(skrg dh balik)..xdpt jmpa lg..t'sedu-sedan ktorg..sob~sob..

Ms utk m'jamu selera..bismillah..


Cian Khairat, pnt lyn tetamu, smpai t'tdo2..hehe..mintak maap kak Hasanah..Khairat comel sgt..hehe

Ahad, 28 November 2010

Mengusik hingga ke mati

Ms thn 1 lps, Syeikh Husin mcm besa akn syarah hadis qudsi o riyadhus solihin pas muhadarah madah..jd, ceta syeikh yg aku nk smpaikn hr ni adlh ceta yg aku dh jerukkn dlm buku slma b'bln2 lmanya..isk3..bkn xnk share ilmu, tp, thn lps cm sbuk cket ngn kls..xsmpt msukkn dlm blog, smpt catat dlm buku je la..n td bru t'belek smula buku yg bnyk mnyimpn khznh b'hrga ni..hehe..dn bgnilh kisahnya...

***


Hadis Qudsi:

-Dr Abi Said Al-Khudri r.a, dia b'kata: aku tlh m'dgr Rasulullah tlh b'kata: "Ssungguhnya iblis b'kta kpd Tuhannya (Allah): "Demi keagunganMu dn kekuasaanMu, aku akn sntiasa mnyesatkn ank Adm slama mna roh2 mreka msih di dlm jsd mreka." Allah b'kata: "Maka dgn keagunganKu dn kekuasaanKu, Aku akn sntiasa mngmpuni mereka slama mna mreka mmohon keampunnKu."(hadis sohih diriwayatkn Ahmad)

Ada 1 ceta ttg Imam Ahmad bin Hanbal. Prnh 1 ktika dia dtimpa skit tenat. Sehinggakn ank2 muridnya mnygka dgn keadaannya yg mcm tu, seolah2 dia akn mniggal. Jd, drg pn suruh dia ucpkan 'la ilaha illa Allah'.....tp, dia jwb...'la(tidak!)'. Drg cb lg, dia jwb dgn jwpn yg sm gak.

Bila dia dh sihat smula, drg pn tnyala kt dia, npa dia xnk mngucp bla drg sruh mngucp? Dia pn gtw la. Sbnrnya, ms dia sdg tnt tu, dia xdgr suara apa pn, apth lg suara drg tu. Cm dia dgr bsikn syaitn d tlinganya sruh dia kata 'Isa anak Allh'. Jd, yg dia kata 'tidak' tu adlh utk mnolak bsikan syaitn tu...

Aisy, zalimnya syaitn ni, hatta kta sdg mghadapi sakaratulmaut pn, dia akn cb sesatkn kita slgi nyawa blum smpai ke kerongkong, spy kita mati dlm kekufuran. Nauzubillah. Smuanya b'gntung pd amln kita. Tp, yg plg pntg, smuanya pn b'gntung ats rhmat Allah dr sgi keikhlasan kita atau..apa2lah..mm, xtwla mcmna nk ckp..sbb smuanya ats kuasa Allah.

Wlw mcmna sklipn kita kna jg usha n doa..t'ingt dlm 1 hdis yg lbh kurg cgginila isinya...Rsulullah bgtw shbt, stiap mnusia tu dh dtntukn dia msuk syurga atau neraka. Jd, ada shbt kata..klw mcmtu, kita mnyerah je la. Tp, Rsulullah jwb.."x, kta hndklah b'krja(b'usha) dn stiap org akn mmperoleh kmudahan".. Allah Maha Adil, Allah tntu xkn m'zlimi hmba2Nya yg ikhlas b'iman..wallahu'alm

Rabu, 24 November 2010

Egokah aku...?

Ptg smlm, lps blik dr ma'hd..aku t'sembang ngn ssorg..tba2 t'semburla pl 1 soaln kt dia...

"Ko ni ego ke?"pdhl ms 2 ktorg tgh rnck sembang ttg sukan yg tgh hot skrg ni..(eh, ye ke hot?hot bg ktorg je la..hehe)

Dia pn t'kjut paus dgn soaln aku yg xmsuk dek topik tu.

"Knp?"hnya sekalimah itu yg mmpu dia hamburkn.

Mgkn dlm otk dia msti dia fkir 'apa kaitn ego ngn sukan plk?'. Ha ah..aku ni pn 1, apa ke jadahnya aku p tny soaln tu kt dia saat2 ktorg bncg tg bnda len..isk3, xptut..tp, knp?knp?knp?sbnrnya, aku dlm keadaan mmikir bnda len jg ms smbg ngn dia tu..kira mnyelam smbil mnum air la kononnya..tp, yg aku t'minum tu dkwt sotong, apa x t'smbur bnda len dr mulut..huhu..phm x bhs sstra aku ni..?hehe..xphm xpa..lyn je la..

Dan sbnrnya..slma ni aku rs aku sorg yg ego, 2 pslla aku tny dia 2, cz nk cri geng yg sm ego ngn aku gak..eh, ada ke mcm tu?mm, hakikatnya, aku tgh nk cri jln pnyelesaian ni..Ya Allah bantulah hmbaMu ini..

"Ego yg mcmna tu ye?"dia msh lg dlm kbingungan.

"Mksdnya..cthla gni: ada org 2 bt slh kt ko, ps2, ko ke yg ptt mnta maaf?"lbh krg cengginila pnjlsn utk soalan aku 2.

"Loh, apola ko ni..dh trg2 dia slh2, mstilah dia yg ptt mnta maaf. Awat aku plk?"

Aduh, cmna nak ckp ek..

"Ha, tba2 aku mcm phm apa yg ko nk ckp..aku mcm ada pnglmn mrsai apa yg ko rs ni..gnikan..'org bt slh, tp ko rs ptt mnta mf sbb ko rs b'slh, jd, bla ko xmnta mf, ko rs ko pl yg ego?'...btl x?"

Aku senyum..hai..knpla bijak sgt kwn aku yg sorg ni..alhmdllh, dia phm..

"Ok, dl aku ada sorg kwn, sdih jg la cz dia suka sekati mrh org(mksdnya dia la tu)..mm, geram jg.." dia mmulakn babak awl kisahnya..

Yes, hmpr nk sma dgn jln ceta yg aku inginkn.

"Ps2, klw ko grm, apa ko bt? A)ko sbr. B)ko tengking smula/tibai dia ke apa ke. C)ko blah mcm tu je..?" aku b'tnya tnpa sbr.

"Kdg2 klw xsbr, aku bls jg r..tp, aku lg suka diam n blah dr ctu.."

Ha, mmg jln ceta yg sm, tp yg bezanya, cr kmi m'hdpinya..

"Wa, bgusnya ko..aku ni len sket dr ko..aku, klw org prmh ngn aku, aku pn jd prmh gak, klw org pndiam, aku lg p'diam, klw org sopan, aku lg sopan.."

"Uwekkkkz!haha..prsn!"

Aku ikut ktwa cz smpt memperasankan diri ni lg sopan bila org sopn kt aku..hehe

"Ha..klw org ckp ksr..mulalah aku jd INCREADIBLE HULK..intonasi ckp pn spontn jd ksr gak..smptla bls sket, adala rs puas hti dlm hti, pstu br aku blah..tp, ms blah tu la cm rs b'slh sbb mngkn bt dia t'snggung..tp, aku xnk mnta mf, sbb aku rs dia yg bt aku jd mcm tu..isk1000x..xbek kan..buruknya prngai..ya, tq..nnt aku bkln meneladani kamu..ehe.."

***

Lps solat isya td, 'pura2lah' aku memuhasabahkan dri. sbb hti ni x abes2 mngutuk aku ni ego..hisy..10sen tol..

Tba2, t'ingt dlm 1 tzkirah d Dq dl, ada org tu kta..ssapa yg nk dprmudhkn Allah utk bgn thjjd, sblm tdo maafknlah kslhn org len..

Gulp..

Ya Allah, pttla 2-3 hr ni aku xsdr2 bunyi alarm clock (pdhl sblm tu, b4 alarm clock bunyi, dh 'ada' yg kjutkn aku..rpnya..ada dosa t'sngkut d tgkai hati yg blum aku buang..astgfrullah..

"Ya Allah, tlg ampnkn dosa smua org yg prnh mnyakitkn hatiku..Ya Allah, tlg lmbutkn hati insn2 yg prnh aku skitkn hati mreka agr mreka sudi memaafknku..ameenn.."doaku.

***

Allah b'frmn mafhumnya:

"Dn b'sgeralh kmu kpd ampunn dr Tuhanmu dn kpd syurga yg luasnya sluas lgt dn bumi yg disediakn utk org2 yg b'tqwa. Iaitu org2 yg menafkahkn (hrtanya), bek d wktu lpg mwpn smpit, dn org yg mnhn mrhnya, dan memaafkan (kslhn) org. Allah mnyukai hmba2 yg b'buat kbjikan."
(Surah Ali Imran, ayt 133-134)

Ahad, 14 November 2010

KasihKu untukmu..

Anas bin Malik r.a. berkata, “Bersabda Rasulullah s.a.w. “ Sesungguhnya Allah lebih suka menerima taubat seorang hambaNya, melebihi dari kesenangan seseorang yang menemukan kembali dengan tiba-tiba, untanya yang telah hilang daripadanya di tengah hutan.”

(Bukhari, Muslim).

Dalam riwayat Muslim: “Sungguh Allah lebih suka menerima taubat seseorang hambaNya, melebihi dari kesenangan orang yang berkenderaan di hutan, kemudian hilang daripadanya, sedangkan kenderaan itu penuh dengan bekal makanan dan minumannya, sehingga ia patah harapan untuk mendapatkannya kembali, lalu dia duduk di bawah pohon dengan kecewa dan putus asa. Tiba-tiba ketika dia bangun dari tidurnya, kenderaannya telah ada. kembali di depannya lengkap dengan bekalannya, maka segera ia pegang kendalinya sambil berkata, “Ya Allah Engkau hambaku, dan Aku Tuhanmu.” (Terlanjur -keliru- lidahnya karena sangat gembira.)”

*** Sepatutnya dia berkata, “Ya Allah Engkau Tuhanku dan Aku hambaMu.” Tetapi tersasul lidahnya sebagaimana diatas itu.
Maka Allah lebih gembira menerima taubat seorang hambaNya melebihi kegembiraan orang yang menemukan kembali harapannya itu.

Jumaat, 12 November 2010

Malas punca hasad

Slm..

Ayo..sejak dua tiga minggu ni, aku sdg n tlh disampuk 'hanto00000 mls'...mls banget seyh..smpy bnyk bnda t'tgguh..hfl matan..tasmie'..smua nth kmna...

Dtg kls..dgr org bc matan lncr..jeles pl..pstu blik rmh..tdo pl...isk3..apa nk jd ngn aku ni..

Td ptg, di ma'ahd, org dpn aku bc mtn lncr wei..aku...?hancuzz..rs jeles lg..kbtln org dpn aku tu mmg rjin orgnya..n stkt ni dia di antra ranking 1st yg hfl mtn 'plg', 'sgt' t'bnyk hfl mtn skg ni..mm, mula la jeles smcm..tp, alhmdllh Allh bg hdyh..

Yan..np ko x lncr bc mtn skg ni?-sbb dlm kls bru aku nk hfl mtn
Yan..24jam Allh bg..ko bw p mna?-kbnykknnya tdo..n bnyk lg la bt bnda sia2(malu aku nk mngaku..)
Yan..np..ko mcmtu?-sbb aku mls
Mmm..tw jeles kt org, tp dri sndri xnk brubh..dh tu jelesnya, bkn clg2..jeles yg bleh jd pnyakit hati to..isk3..syaitn2..

N then..aku m'buat hipotesis sndri..'dr mls, krja b'tgguh, krja siap last minit, tp xmmuaskn,bla tgk org bt lg bek, mka jd la pnykit dengki pl'.. aku trus b'tekad..sesempena nk ry haji ni..aku nk brubh..mngorbnkan nfsu mls yg nth apa2 ni..sakit lo bla hati 0 n...b'PNYAKIT..srius..

Kbtln td ptg pas asr, ada tzkirh kt 1 tmpt..aku pon p..bntg ttg kisah qabil n habil..tiba2 ada la pl ayt dlm buku tu kata 'Mls pnca hasad'..sbb qabil tu ada sifat mls..bla..bla..bla..pstu, dia xrwt cpt2..jd membiak la pl pnyakit len..slh 1 nya hasad..smpai terjadilah kes dia bunuh habil..

o..ow..pnulis bku tu tny..'Maka, anda habil atau qabil?'

Sabtu, 30 Oktober 2010

Ayat-ayat yang diturunkan berdasarkan lisan Umar al-Khattab

*Ayat yg trun berdasarkan lisan Umar al-Khattab:

1)Surah al-Baqarah : ayat 125
2)Surah al-Ahzab : ayat 59
3)Surah at-Tahrim : ayat 5

Dalil :

"Diriwayatkan dr al-Bukhari dan lainnya, dr Anas bin Malik r.a, dia berkata : Umar al-Khattab r.a berkata : Pendapatku dipersetujui Allah s.w.t dlm 3 hal : Pertama, iaitu ketika aku berkata kpd Rasulullah s.a.w : Wahai Rasulullah! Algkh beknya jk kta menggunakan maqom (bks tpk kaki/tmpt berdiri) Nabi Ibrahim sbg tmpt solat. Mk Allah mnurunkn ayat 125 Surah al-Baqarah. Kedua : Aku prnh berkata kpd Rasulullah : Wahai Rasulullah! Sesungguhnya rmai org dtg mnemui istri2mu, (xdktahui) smda mreka itu org bek atau jht. Algkh beknya engkau mnyuruh mreka mmakai jilbab. Stlh itu Allh mnurunkn ayt hijab ayt 59 surah al-Ahzab. Ketiga : Ketika istri2 Rasulullah berkumpul kerana cemburu, aku berkata kpd Rasulullah : whai Rasulullah! jk engkau m'ceraikn mreka, sdh tntu Allh akn mmbri gnti(wnita2) yg lbih bek dr mreka. Mk Allh pn mnurunkn ayt 5 surah at-Thrim."

4) Surah al-Anfal : ayat 67-69

Dalil :

"Diriwayatkn dr Muslim dr Abdullah bin Umar dr Umar al-Khattab, dia berkata : Tuhanku slalu m'bnrkn ucpnku dlm 3 prkra : iaitu dlm mslh hijab, mslh twnn Prg Bdr dan maqam Nabi Ibrahim a.s."

5) Surah al-Mu'minun : ayat 14

Dalil :

"Driwayatkn dr Ibnu Abi Hatim dr Anas bin Malik, dia berkata, Umar al-Khattab tlh brkta : Allah m'bnrkn ucpnku dlm 4 prkara. Setelah ayat 13 surah al-Mu'minun diturunkan, aku pn b'kta 'FATABARAKA ALLAHU AHSANUL KHOLIQIN'...mk Allh pn mnrunkn ayt 14 surah al-Mu'minun."

6) Surah al-Baqarah : ayat 98

Dalil :

"Driwayatkn dr Abdurrahman bin Abi Laila bhw ada seorg Yahudi yg bertemu Umar al-Khattab r.a, Yahudi itu berkata : Sesungguhnya Jibril yg sllu dsebut2 temanmu itu(Rasulullah) adalah musuh bsr kmi.. Umar trus mngucpkn 'MAN KAANA A'DUA....(hingga) A'DUWUN LIL KAFIRIN'. Mk Allh trus mnurunkn ayt 98 , sm sprti prkataan Umar al-Khattab.

Ahad, 24 Oktober 2010

Hikayat Ramadhan lalu...



Ini cerita dari seorang manusia yang berjantina 'female'...

Sejak dia terbaca kata2 Ibnul Qayyim Rahimahullah yg b'bunyi..

"Masa utk mnusia adlh umurnya. Ia akn trus b'jln sbgaimna b'jlnnya awn. Ssiapa yg m'jlninya utk Allh dn di jlnNya, mk itulh hkikt khidupn dn umurnya. Smntra slen drpd itu tidklh t'msuk dlm htungn khidupn. mk dia hdup spt binatang. Ssiapa yg m'hbiskn msnya dlm klengahn dn angn2 yg pjg, dmna, sbek2 ms bgnya adlh tdur dn mnganggur, maka matinya org spt itu adlh lbih bek drpd hidupnya..."

....tba2 pg2 rmdhnnya dpnuhi dgn plbgai aktiviti(hobinya sblm ini:tidur)..slh 1 aktiviti t'brunya ialah..surf intrnt..bgnya..yg ptg xtdo siang. Klw bleh dia mw mngjr drinya tdur cm 4 jm, e2pn wktu mlm. Xbleh lbih dr e2. Sbb dia br t'ingt dlm usrhnya d dq dl, mak usrhnya ceta...

"Para kuffar xckup tdur smta2 mw cri jln utk hncurkn Islam.."

Ha..klw dia surf tenet, dia bkn sj2 tw(wlwpn kdg2 ada jg sj2..he2). Dia sk bc blog org n kwn2..dia ni pn ada fb sbb dia mw jg tw p'kmbgn kwn2nya..sbb mw tw p'kmbgn kwn2 ni la dia jd pning stiap kli mnyinggh ke their fb(hncus pnya b.i)..

Mcm2 bntuk foto yg dia nmpk..pakaian yg dh xgmbrkn org hfl alQuran(bgnya..bju kurung n t-shirt labuh 2 xt'msuk dlm xdak gmbrn org hfl quran tw..yg pntg jg aurat n xm'jolok mata)..lg dia pusing bila nmpk ada yg b'gmbr ngn 'habib' msg2..ya, dia fhm, kwn2 t'cmpk ke kwsn mna..tp..tp..uhu..yg dia mmpu hny dgn ucpkn...Nauzubillah..

Klw dia nsht, dia xtw nk ckp mcmna..kang xpsl2 kwn2nya bnci dia..dia prnh jg bljr dl, klw mw dkwh org kna dkwh bilhikmah..mm, skrg. bla dpn mta, dia jd bluuuur..at last, dia log out dr fbnya..kononnya m'cgh kmgkrn hny dgn hati..hnya bnci dgn kmgkrn yg mreka lakukn smbl b'doa..mg2 mreka dpt hdyh..(dia tw e2la slmh2 imn, tp, dr xdak imn lgsg..mm, dia rs bgni lg better..)

1 hr..dia p 1 tzkrh sbuh..ustz 2 tgh bntg hds 40 ttg m'cgh kmgkrn..

"..akn ada 1 zmn, dmna 1 umt yg mliht kmgkrn, tp dia b'pura2 mcm xnmpk kmgkrn 2.."

Dush!! tba2 dia rs ada butir2 pluru angin mnembak k mukanya..(tzkrh ni utk aku ni-ktanya)

"Dr Abu Bkr r.a, tlh b'sbda Rasulullah s.a.w : Suatu kaum yg d klgn mreka bnyk b'buat kmsiatn, pdhl kaum e2 b'kuasa mngubhnya (mnntgnya) tp xmw mlakuknnya, dikhawatirkn Allh akn mnyamaratakn siksaNya trhdp mreka smua."-hds rwyt Abu Daud.

Hatinya tba2 menggeletar..(hati?mm..)

"Pttlah slma ni aku sllu xkhusyuk solat sbb aku xmncgh kmgkrn yg aku nmpk pdhl e2kn 1 prnth Allh jg. Klw aku bt mcmni, ni seolh2 aku mredhakan kmksiatn..dh jd 1 titik dosa. yg mnggelapkn hati...smpy bla aku mw m'cgh dgn hti je..n smpy bla aku hnya b'doa je (tnpa usha..)..pdhl Allah nk tgk ushaku (cth:bg nsht ke...) n dr usha 2 lh bru aku boleh buktikn aku ni btul2 nk jd slh sorg pjuang Allah..ni bru Allh tnjk n uji cket, Dia mw aku fkir cmna nk slesaikn..tp, aku mlarikn drila plk..bkn bhya sgt pn klw dbnci kwn2..klw dbnci mkhluk..lma2 nnt dia lp, kta bleh bek2 smula..tp, bla Allh dh murka dgn kita..nth mcmnala ya..nauzubillah.."

Ustz 2 mnymbung lg..

"Penyamarataan siksa Allah ni umpma bgni..ada rmai org yg brada dlm 1 kpl laut. Di tgkt ats tdri dr org yg b'pljrn(besala 1st class..)n d tgkt bwh pl t'dri dr org2 yg besa2..jhil..smsa dlm p'jlnn nk mnuju ke sbrg tu, org d tgkt bwh ni khausn sgt, xmmpu bli air mcm org d tgkt ats tu..sbhgnnya bt muka seposen mnta kt org ats..tp, ada 1 klompok yg sgt2 pendek akl ni mrncg strategi nk pecahkan sket lntai kpl laut tu, sbb drg nk mnum air laut..ha, klw org yg d tgkt ats 2 xmnegah perbuatan mereka ni, bkn org pndek akal ni shj yg akn tgglm dlm laut, 1 kpl tu yg tgglm skli dgn org tgkt ats tu.."



Isnin, 4 Oktober 2010

Dah x suka..Dia pulangkan balik..


AKU SEPASANG SPEK MATA

Aku sepasang spek mata...xtawla lahir kt mna..tw2 je aku dh dletakkn dlm sbuah almari kca kt sbuah kdai spek mta di sbuah pulau yg bernma Labuan..


Aku pon xtwla awat aku kna dok dlm 2 bersama2 ngn kengkawan yg len..


1 hari tgh aku cuci mata menengok2 pengunjung yg dtg ke kdai tu(bunyik cm rmai je org yg dtg tu..pdhl...),tba2 aku dkuarkn dr almri kca tu..ps2 disarungkn ke mta sorg pompuan...mm,dia nk cuba try test aku la tu kot, smada aku ni ssuai ka dak kt muka dia..xsgka dia berkenan...:) aku sengih..bangga la tu jd pilihan....


Rupanya, senyum bangga tu menjerat diri..mm, xbest pn dok kt mata TUAN aku ni...mata dia ok je..tp, tu..mulut dia tu..xdak insuran lgsg..aku sllu trasa ngn kta2nya yg klw korg dgr grnti korg sakit hati jg la kot..


Aku jatuh bnyk kli kat lntai, dia bt muka seposen je..(suuzzhon>mm,klw spek mata yg dl myb dia siap lap2, nangis2 lg kot..)..aku terbengkok sket pn dia xrisw..


Klw dia dok dpn crmin, dia sllu mrungut aku xssuai kt mta dia..dia kta..'kn bgus klw spek yg dlu ada lg'..ceh, ingt lwa sgt ke spek yg dl!(mcmla aku tw rp spek mta yg dl..hoho)



Barula aku tw np dia bli aku dl..


Rpnya, spek mta dia yg dia banding2kn ngn aku tu dihnyutkn sungai ms dia tgh main2 ngn kgkwn dia kt rebutia..eh, eh,pa nth nma tmpt tu, aku dgr rebutia je la..spek tu bestprenz dia kumpul duit blikn utk dia..mhl pl tu..mhl dr aku la kononnya..tu yg dia sdih sgt tu...tp, dia xnangis, ms tu dia redha...dia tepis hasutan syaitn tu dgn kta2 smgt..mungkin Allah nk bg yg something spesel..alhmdllh, pstu dia dpt hdiah...mm, xtwla hdiah pa..dia cma kta kt kwn2 dia..'adele..'


Mmm..pas dia bli aku, setan dh bjya hsut dia kot..ha..tu la yg dia brani kutuk aku tu..pdhl..aku ni pmbrian Allah utk dia gak..xdak aku, dia xleh nmpk dgn jls..hmm, aku sabo je la..


1 ptg, dia tgh bersiap nk p ma'had..nth mcm mna nth..hujung tudung yg dia nk pkai tu terlibas aku yg ms 2 dok kt meja study dia ms tu..

PRAKKKKK!

Aiyo!sakit maaa.. aku buka mata, TUAN aku nangis korang...


Rpnya kaki kanan aku putus..ala..bukan kaki dia pon..


oo...patutla dia nangis..bru dia sdr, btapa bergunanya aku ni..ms tu bru dia nk sebok pkir, mna nk cri duit bli spek mta baru..nnt nk lints jln mcmna..tgk apa yg syeikh tulis kt papan mcmna...alih2 ptg tu dia x p ma'had...


~~~

kdg2 kita bru menghargai sesuatu pmbrian bila kta sdah kehilangan..

Bila AllaH bg..tp hmbaNya xsuka..jd, Dia pn pulangkan smula ke ccNya(dipetik dr skrip ceta 'TAUBAT NASUHA)

Isnin, 6 September 2010

Usaha & Takdir


M/s 162 AAC

"Fahri,apa ini? Rncngn hdupmu? 10 thn ke dpn. Dn planning thn ini," katanya(Maria) spruh trkjut.

"Maria,jgn kau baca! Aib!" Madame Nahed mengingatkn.

"Biarkan, xmngapa," kataku.

Yg ku tmpal mmg arh hdupku 10 thn ke dpn. Trget2 yg hrus ku dpt & apa yg hrus kulakukn. Lalu peta hidup satu thn ini, ku tmpl di dpn tmpt bljr sbg penaik smngt dan mmg kutulis dlm bhs arb.

"Wow, trgetmu 2 thn lg selesai master. 4 thn brikutnya selesai doktor dan tlh m'trjmh 50 buah bku srta mmiliki krya minima 15. 4 thn brikutnya atau 10 thn dr skrg trgetmu adlh gru bsr. Fntstik! Hai Fahri, bila rncngnmu utk b'khwn? Knp kau xtulis?" celoteh Maria. Madame Nahed menggeleng kepala.

"Bc dgn tliti!" lirihku.

Maria m'bc dgn tliti. Xlma kmudian dia b'kta,

"Okey, aku stuju. Ktika menulis tesis mster. Ya, utk mnemani p'juangnmu yg mletihkn.."



M/s 164

"Fahri, knp pl kau bt peta hdup ms dpn? Buknkh hdup ini nkmtnya mnglir bgaikn air?" tny Maria.

Kepalaku sbnrnya smkn b'dnyut,tp aku xmhu mngecewakn org yg b'tnya pdku.

"Maaf, stiap org b'beza dlm mmndg hdup ini & b'beza cranya dlm mnmpuh hdup ini. Peta ms dpn itu sy bt trus-trg sj t'ksn dr smgt spritual ayt suci al-Quran yg sy ykini. Dlm ar-Ra'du ayt 11 Allh b'frmn:

'Sesungguhnya Allh xkn mngubh nsib ssuatu kaum kcuali kaum itu sndri yg mgubh nsbnya.'

Jd, nsib sy, mhu jd apa sy, sy lah yg mnntuknnya. B'jya & gglnya sy, sy lh yg mncptakn. Sy sndrilh yg mrncg apa yg akn sy raih dlm hdup ini."

Belum selesai aku b'bcara, Maria mncelah :

"Kalau bgtu, dmna tkdir Tuhan?"

"Tkdir Tuhan ada dhujung usha mnusia. Tuhan Maha Adil. Dia akn m'brikn ssuatu kpd umtNya ssuai dgn kdr usha & ikhtiarnya. Dan agr sy xtrsesat atau mlgkh xtntu arh dlm b'usha, mk sy m'bt pta ms dpn sy. Sy suka dgn kta2 b'tnga Thomas Carlyle:

'Seseorg dgn tjuan yg jls akn m'bt kmjuan wlwpn mlalui jln yg sulit. Seseorg yg tnp tjuan, xmmbuat kmjuan wlwpn dia di jln yg lurus!'

Peta hdup ini sy bt utk mnegaskn arh tjuan hdup sy 10 thn ke dpn. Ini sbhgn dr usha & ikhtiar. Stlh itu smuanya sy srhkn spnuhnya kpd Tuhan..."

* * *

Syeikh prnh kta...

"Kta msti kuat b'twkkl kpd Allah. Tp, jika seseorg itu misalnnya sngja b'baring2 di tgh jln ry, sdgkn jln itu sbuk dgn knderaan yg mlaluinya..dn niatnya hndk mnguji rs twkklnya..kononnya. Ini bkn twkkl! Tp, m'zlimi diri!"

Seorg kwn prnh b'kta :

"Ingin b'juang tnp snjta, mnadah nyawa tnp usha, itu m'bunuh dri nmanya!"

Justeru, jika kta mhu mlalui jln p'juangn yg dituntut Islm..mgkn bgni cranya..

"B'ushalah smaksimum mgkn, sdya t'mmpumu. Kmudian b'srahlh kpdNya & sntiasalh b'doa. T'srh Dia ingin m'berimu apa. Mnathu brkt usha & doa yg b'trusn, Dia ingin mbri lbih bek dr yg Dia tkdrkn..?"

Isnin, 26 Julai 2010

Terkenang dia...

TANBIH: 1)Kak Nadia tokse bc la kot..td pg aku dh ceta..hehe
2)Ceta ni mgkn agak pjg cket..hrp b'sbr yer...hikhik

Sembangan ini telah berlangsung pd:
Hari : Selasa
Tarikh : 20/7/2010
Masa : B4 maghrb
Tempat : Ruang tamu

Itu hari, aku n Kak Syu tgh dok makan mlm. Tba2 dia termembuka topik sal DQ. Dia ceta, ms dia form 2 dulu, dia prnh ikut rombongan skolah dia bt lwtn p DQ. Ms tu thn 2000 kot. Aku still drjh 6 lg. Xtw apa pn sal DQ.hehe..

Dia ceta la, ustz yg jd 'tukang ckp2' tang DQ ni startla prknllkn DQ ni...bla..bla...bla gtu...tp,xsmpai 5-10 minit, dia trus ceta ttg sorg bnt ni yg kuat mjhdhnya dgn Quran. Masyi. Xbnyk senbang tp b'akhlak orgnya. Hormat guru. Semua org sng ngn dia. Dunianya...cuma..Quran...Quran...Quran.. Ps2, adala sorg bnt DQ 2 nmanya Kak Suniza(kbtln ada d msir ni). Dia jd pngiring drg bg sblh pljr pmpuan. Dia ceta jg, bnt yg masyi 2 mkn pn skjp2 je..dia lg suka bc Quran dr mkn...

Bila Kak Syu sbut sal mkn 2, tba2 aku t'ingt kt ustzh tsmie' ktorg yg kt Brunei 2, jg mrgkp ibu kdua ktorg. Dia ni mmg masyi (tp, bknla dia y kta diriny masyi, ktorg taula dr pelitian n kajian ktorg). Apa x masyi..ustzh prnh ceta, ms kt DQ dl, lps kuliah dr pas zhor smpai asr, dia tdo. Pas asr dia sllu stay surau...ngji..kdg2 ms tgh khusyuk2 ngji tu...ada je la org sdia mknn kt sblh dia (dia sdr pas dia abes ngji la). Kwn2 dia ksian kot dia sllu xmkn, pdhl dia ok je..jrg rs lpr. Mgkn sbb cintany y m'dlm kt Quran kut jdkn dia rs Quran lg lzt dr mknn..btllah..dia sllu kta "Quran 2 manis sgt..". Mlm pl, pas isya' smpai kol 11 dia tdo lg. Pstu, b'jg smpai subuh, cari modal utk tsmie'. Spnjg ms tu, dia bleh dpt 4 mqra'. Hfl 1 muka dlm 15 minit. MasyaAllah..bersihnya htimu ustzh..

Kata Kak Syu : Ustz tu gtw, slh 1 fktor dia masyi cz dia b'adb dgn Quran..

Yang aku tw, dia mmg syadid bab Quran ni. Dln hal len, dia bleh diajk b'gurau, tp, Quran jgn men2. Prnh dlm hlqh bc jz 5 ms tu, sorg kwn aku ni t'syasyul bc kt 1 ayt azb. Mcm plik ja bnyi dia bc smpai mnybbkn dia t'gelak. Ms tu, mood dia b'ubh 360 drjh. Trus dia b'istgfr bnyk kli n mula b'crmh dgn style yg sgt mnakutkn. Ktorg apalagi..ketaq la wei..smpai skrg aku ingt ayt tu(eh, cm asbab nuzul pl)kt m/s 3 jz 5, ayt bwh skli(sori ar xingt ayt brpa..mushf xda kt tgn.hehe)

Kata Kak Syu lg : Bnt ni mmg rjin tsmie' bnyk2..lncr pl tu..

Ustzh ceta.." Dulu ustzh dpt ustz grg. Kalo slh bc atau tjwd 3x, dia suh dri. Ustzh prnh nangis dpn ustz cz sdih sgt bc xlncr. Smnjk tu ustzh b'tekad xmaw kasi xlncr lg. Sbb tu bila korg xlncr, mood ustzh trus jd xelok. Pdhl ustzh tau je, korg mmpu sbnrnya lncrkan, tp knp? sbb..korg bru cari kt kls tsmie'..kt asrma mnyembang nth apa2..ustzh tau sgt la tu..sembng ni xkn jd kalo yg sorg tu xlyn.."

Ceta Kak Syu lagi : "Ustz tu prnh nmpk bnt ni jln sorg2 ke surau kol 3 pg. Ms tu, ustz tu nk p tgk banin utk gerak drg thjjd. Kak Suniza pn ceta, bnt ni xprnah tggl thjjd, taubt n smua sunat2 2 la. Istiqomah dia ni tinggi sngt smpai dia sndiri pn xmmpu nk ikut bnt tu..kta?sggpke tiap2 mlm kta mjhdh jauhkan diri dr kselesaan katil n knkmatn tdo?"

Dulu mmg ustzh ttpkn, sepa xtrun surau n thjjd, kna byr 10sen. Siap ada jadual grk thjjd lg. Ustzh prnh kta, dia xsuka suruh org len bt apa yg dia sndri xbt. Dia akn cb istiqomah dl, bru sruh org len. Dia kta, kalo dia xthjjd hr tu, dia akn xtntrm spnjg dr tu. N dr diala ktorg knl solat sunt rwtb..

Ktorg prnh tnya, dia xngntukke ngji lama2?dia kata x. Kalo ngntuk pn, dia akn ngji jln2 atau xpn tukar style duduk. Pagi2 buta, mmg m'cbr jg la klw nk b'jg. Dia sllu je nmpk bnde2 tu mlyg2 kt udra tnpa kpla..bntuk pmpuanla. Bak kta c bujang lapuk.."Cobaan.."hehe. Bg ustzh, bnda tu sbnrnya jin. Dia pn mkhluk Allah gak. Ada gak hti nk dgr klm suci Allah..

Kak Syu ckp lg : "Kak Suniza kta bnt tu rjin posa.."

Btul2..dkt DQ ustzh kta dia suka amal posa sunat Nabi Daud. Yg posa selang-seli tu. Dia pn glkkn ktorg posa, isnin khmis pn ckupla..Ha, sbb tu la jrg nmpk dia mkn.

Aku sllu t'tnya2, cmnala ustzh leh msyi 30 jz? dlm ms dia pulun cr modal tsmie', tp leh g menten ingt y jz dpn2? Rupanya, ustzh suka tsmie' awl, ustz duduk je, dia pn duduk c2 gak. Pas tsmie', dia akn ulg smula apa yg dia tsmie' tu 10-20x ikut ms yg ada. Pastu kn dia sllu posa. Jd bnyk la ms tuk dia ngji..ms asar tu kot dia ngulg jz len pl..

Ms exam pula, dia xleh tgglkn Quran, wlwpn hr tu peksa mdh len. Dia prnh kta kt ktorg.."Ustzh xprnh lg jmp org yg sllu bc Quran akn drugikan dunia akhirt.."..alhmdllah, Quran n mdh ktorg leh balance..ingtla..Rebutla akhirt, nscya dunia akn m'dtgimu..tp, jika kau rbut dnia, ko xdpt akhirt, dnia pn suatu ms akn mninggalknmu..

Aku pn kta kt Kak Syu,
"Akak, yg akak ceta ni, sbiji cm ceta ustzh sya. Bnt tu nma apa eh?"
"Ala, xingtla pl..ms tu kcik lg.." Kak Syu mngerutkn dahi tnda nk mngingat atau rs nyesal cz xingat.
"Ustzh sya tu asl Indonesia.."
"Ha... seingt akk dia Indon."
"Ms akk p tu dia thn akhir eh? cz dia p Brunei thn 2001, ms sy form 1. Cuba akk tnya Kak Suniza nma bnt tu..nma ustzh sy Asiah Siregar Muda."aku tba2 t'excited.
Lps mkn tu, Kak Syu pn mghntr msj kt Kak Suniza.
"o..Kak Asiah tu...np Syu..?"bls Kak Suniza.
"Ya Allah, btlla Azean. Xsgka, dl akk btul2 nk knl dia sbb jrg dgr prmpuan yg kuat mjhdh n masyi Quran cm dia. Tp, sygnya, dia xda hp. Kecik ja kan bumi ni..b'legar-legar kt c2 ja sbnrnya.."

Ya Allah, aku sdr, slma aku dok msir ni, smgt aku smkn pudar, cz rndu n jauh dr kuarga kot. Ada org syorkn, klw xda smgt, crila org utk dpt smngt. Tp, bila aku cb bt gtu..aku nmpk je org rjin..org jnis tu,jnis ni..tp, lgsg xt'ksn d hatiku apa2pn. Aku cb mhsbh dri smula. Ada kot niat aku yg t'slh. N tba2 t'lnts d hati, knp bila ada mslh, 1st skli kita kna cri mkhlukNya? Knp x..Allah y 1st, yg len 2 2nd? Astghfrllah, mgkn aku kna p'btulkn kot niat aku y 1 ni..(tapi, aku xnafikan btulla srnn kwn tu, cuma mgkn aku ni yang kna ubah niat..hehe)

Inilah ceta y mnyemangatkan aku utk trus b'juang dbumi anbiya' ni. Bila kita mnta smngt dr Allah, Allah akn dtgkn apa2 je bntuk smngt utk bg kta smngt..makhluk Allah cm sbgai wasilah je..bgku, bgni lbih manis rsnya..

Ya Allah Kau prtmukan aku dgn org y knl ustzh yg nth dr cruk rntau mna, yg knl ustzh..yg dulunya, ceta ustzh ddtgkn dr mulut ustzh sndri dgn cr ustzh..n skrg Allah bangkitkn kngn tu melalui org len pl, utk pulihkn smgtku, utk aku meneladani dia. Aku (n bkn hnya aku)diujiNya, hdup dlm suasana y bkn biah DQ. Dia yg ditempatkanNya jg bkn dlm biah DQ, boleh hdupkn biah DQ tu kt thfz ktorg..alone..hnya b'sndrkan p'tlgn Allah..Jd, aku (n y bkn hny aku) shrusnya wjr mengikut jjk lgkhnya..kta bkn sndri..tp, sbnrnya Dia sntiasa dcc..
video

Isnin, 31 Mei 2010

Yang teristimewa..

Ni baru balik dari hantar kak Nadia ke mathor cz beliau nak p umrah. Hmm, mudahan2 1 hari nnt aku dpt p umrh gak ngn my walidain..ameen.korg doaknla ktorg murh rzki spy dpt menjejak bumi barakah tu..

N di kesempatan yang memang sgt smpt ini, aku nak habaq 1 ceta..hehe..sj..bak sbda Nabi:’…ballighu anni walau ayah’..kan..kan..pasni aku insyaAllah xmaw surf tenet g kot..cz nak exm bln 7 ni..

Ni ceta ttg my akhi ismuhu Reezu(btlke nama ni mcm nama org Jepun?ada org katala..kalo aku kabo kt dia, kmbg-kmpisla dadanya menahan rs bangga…ehekhek..sori ya dek). Dulu aku pernah berdoa mudah2an dia dpt masuk DQ..sbb aku nak dia knl erti hidup dalam Islam, rs nikmat hfl Quran.. sush kalo kta smpaikn tp dia xnmpk suasananya..ms 2 aku mnta sgt2 pd Allah....

“Ya Allah aku mohon dia drpdMu sebagaimana Nabi Musa memohon Nabi Harun drpdMu sbg pmbantunya dlm gerak kerja dkwhnya..” begitu doaku sbn wktu ktika thn pertama d DQ. Sbb aku thu, aku xmmpu utk bergerak sorg diri dlm fmlyku..mm,gaya hidup org Sbh..phm2le..(tp, xsmuanya k..ada jg yg mmg fmly dia Islamic)

Satu pagi yg sgt sunyi pd thn ini(hehe..sunyi cz all of my ahli byt sdg menyenyakkan diri mereka di ats sarir masing2),aku dikejutkan dgn msjnya yg berbunyi..

“Yan, apa pndpt ko klw aku msuk DQ?”

Aku ingtkan dia nk masuk persijilan..yelah sbb dia kan minat sains n mmg ambik alirn sains pula.

“Ha..elok beno la tu eh..tp,skrg ni bkn pengambilan persijilan. Skrg diploma. Bidang agama. Persijilan nanti kot dlm bulan 8 o 9 gtu..”

"Siapa kata aku nak ambik persijilan?Aku tnya ni sbb nk ambik diplomala..”

Lagi aku terkezut siamang mendengar pengakuannya itu n tiba2 rs sebak di dada. Dia ni dulu, sm gak cm aku..dok bljr kt brunei. Tp, dia ambik olevel alirn sains. Lps trial olevel, aku suruh dia try mhon persijilan DQ utk 2007. Tp, mlgnya, ms tu DQ blum offer lg olevel utk persijilan. Aku hampa. Xpala, mgkn Allah tkdirkan dia utk program diploma?siapa thu?pstu try pl diploma 2008..mlgnya jg dia xlyk ditemuduga sbb subjek alirnnya xckup syrt piawaian utk diploma.Akhirnya aku bersepakat dgn dia ambik spm persendirian,ambik subjek yg boleh melayakkan masuk DQ. Aku sj je nak tmnkan dia n..ada lg sbb lain..nnt dlm lain episode aku ceta k..insyAllah...ceh, msti kmbg di hatinya thp belon nk pecah dh kalo dia thu aku ambk spm jg sbb nk tmnkn dia..hehe..

N thn tu pun dia try mhon Institut Latihan Perindustrian Labuan.alhmdllah..dpt..spm ktorg pn alhmdllh..lulus.hehe.lwk r teringt detik aku ambik spm, siap nyorok2, xnak bg org nmpk aku p skolah dpn DQ tu utk ambk spm..hehe..malu pny psl..

Ms iklan dploma thn 2009 dikluarkn, aku tnya la dia. Dia nk lg x mhon DQ?......

Hampa.

Dia xnak. Dia nk abeskn prsjilannya kt ILP tu ktanya.hmm..xpola eh..lelaki ni xleh pksa sgt..kang masuk tp hati tadak..susah jg..

Tapi, mmg betulla org kata, Allahlah yg memegang hati hmba2Nya. Tiba2 Allah bg hidayah. Kita Xpksa. Tp, Allah lmbutkan hatinya dgn sndrinya. Aku pn tnyala dia..

“Awat hang ttiba ada hati nk masuk dploma ni?Bukanke ko dl xnak?”(kotla ada org pksa dia pl kan?)

“Nthla, td mak tnya..aku xnak mhon Dq ke? Ni yg aku trus sms ko ni..tba2 tergerak hati..”

Dia pn trus memulakan operasinya mengisi borg secara online..

Tp…

Malang..

Namanya xda dlm snarai. Aku pon siap trun pdg lg p cek nmanya..2-3 hr mencek..sampai 1 thp aku rs sdeyh gila2..xtau knp..sbb aku m’hrp tinggi sgt kot..aku sedeyh smpai nangis gtu. Mcm aku je yg xdpt msuk DQ tu.Tba2 aku tercakap dlm hatiku gni..

“Ya Allah, xlykkh adikku utk mempelajari ilmu agmaMu?”(astgfrllah..)aku nangis lg teringt adikku. Sedeyh Allah xmkbulkn permohonan yg 1 ini..

N xlma lps tu, tba2 jg terlintas di hatiku, seolah2 Allah kta cenggini kt aku..

“Adakah sblm ini Allah xprnh mkbulkan doamu?xprnh smpaikan hjtmu?smpai kamu perlu kecewa sebegini rp?”

Aku cpt2 beristghfr. Aku ml tng. Namun rs b’slh pl mghntui jwa sbb termelayan kta2 si setan.

Aku mohon pd Allah, seandainya bt ms ini, itulah yg terbaik utk adikku,aku akn sntiasa mmhon,moga2 adikku dpt msuk DQ jg. Klw bkn kli ini..mgkn 1 hr nnt..aku jg mhon pd Allah, mg2 Allah singkapkan hkmah spy syaitan laknatullah tu tewas dgn pujukannya mengapi2kn aku utk bt ssuatu kmungkaran kpd Allah.

Smnggu lps tu..

“Yan, rpnya aku dpt tmuduga tu. Tp, dh t’lps tarikh..bru cek smula td..”

Hatiku terubt..adik bukan xlyk. Tp, mgkn bkn skrg msnya..mgkn akn dtg?Kalaulah Allah mmg tkdrkan dia msuk DQ..dia psti akn dpt msuk jg. Tp, klw x, mgkn ada lg yg lain lbh baik dr itu.

MIRACLE

Dia tba2 dhubungi pihak MTQN sbh. Mnta dia ikut tmuduga utk kmsukan d sna. Pdhl dia xmnta pn..aku suruh dia p, konon sruh dia ambik pglmn utk tmudga DQ akn dtg.

Dia pn p la

Dia dpt.

Dia try je mnta tggh sbb ada lg dua bln utk abeskan persijilan ILPnya tu. Alhmdllah jg dpt.

Walaupun dia xmsuk Dq, tp jd sbhgian dr DQ pn kira ok la jg kn?:)alhmdllh..

Peristiwa ni berlaku seminggu sblm ktorg ditakdirka xdpt masuk exm. N exm dur thani pd bln 7 nnt. Skurg2nya, dgn experience ni aku jd lbh yakin bhw..klw Allah xbg yg kita mnta tu mgkn sbb Allah nk bg yg lbh istimewa dr yg kita mnta..

Bila fikir2 smula, ktorg ada lg ms sbln lbh utk msyikn quran, mntpkan ilmu thn 1 ni..hfl mtn qiraat..bt nota..study group..tlg ajr kwn..hmm..bukanke ini adalah sswatu yg istimewa drNya?

Terima kasih ya Allah kerana sudi memberi peluang pd diri hmba Mu ini yg seringkali xpandai mensyukuri nikmatMU..

Rabu, 12 Mei 2010

Saya,maggi dan Palestin

Ketika fatrah pengeboman di Gaza 2008, aku telah berjaya menghasilkan sebuah karangan(baru dapat diterbitkan hari ini..hehe) yang berbunyi....

Saya seorang yang minat gila2 dgn maggi(klw dlm bhs komik istilahnya 'kipas-susah-mati',klw dlm b.i pula 'fan-hard die'..hehe). Suka juga dgn maggi jenama lain. Tapi, lebih suka dgn maggi yng mmg jenama Maggi.

Ibu-bapa dan teman-teman sudah banyak kali melarang...

-jgn mkn maggi
-maggi xbek utk kesihatan
-maggi boleh lembabkn otak klw slalu mkn

Ya..saya sgt tahu itu smua. Tapi, apakn daya. Saya mmg suka. Tlg jgn slhkn ibu-bpa sy. Bukan slh mereka kerana mereka sndiri xthu dr mna sy mula pndai mkn maggi.

Kdg2 sy takut jg klw matinya sy krana terlebih 'dos' maggi..(yelah..mknn ringn kn). Kan bgus klw sy mati sbb sy xckup tidur krna mujahadah dgn alQuran..(cewah..start dah ayat poyo..)

Huhu..sy ttp mnusia biasa. Bkn sy xberusha. Skrg sdg dlm proses. Step by step la katakan. Klw dl boleh katakan selang shari sy msti mkn maggi. Klw sy xjmpa maggi, sy menangis(btl sy menangis). Rasa hidup tiada mknanya tnpa maggi.(kononnyalah). Begitulah perasaan sy dan maggi.

Cuma bln lps2, bolehla sy kurgkn mkn smggu skli shj.

Baru-baru ini, kisah pengeboman di Gaza menjadikan saya lebih kuat utk melepaskan maggi. Alhamdulillah..berkt dorongn Allah. Baru sy thu, duit yg sy gna utk bli maggi yg sy mkn itu, sy sedekahkan pd Israel utk bunuh nyawa saudara seagama sy. Astgfrllah...

Tapi sy thu, si dia yg dilaknat Allah itu, pasti xkn skli2 mlepskan sy..Jd, utk mengelakkan diri sy tnpa kwujudn maggi, sy pun makanla maggi jnama lain. Jd, 2 minggu skli pl.

Kini sudah 3 minggu berlalu, alhmdulillah stkt 3 mgu, sblm hr smlm, sy masih berjaya. Hanya pd hari smlm... tmn sy mengorder kue tiaw di cafe. Terbayang rupa kuew tiaw, srta-mrta ingtn sy pd maggi hadir tba2. Tiba2 sy btl2 mngidm maggi.

Jd, ats bntuan tmn sy itu jg(astgfrllah..ampunkn dosa kmi ms tu ya Allah), dia tlh psnkn sbungkus maggi di cafe. Wlwpn dlm hati sy kta 'jgn bli,boikot!' tp sy degil. Hati yg 1 lg kta 'xpa,skli-skla'. Otak sy dh membayangkan udg, telur, sayur dan sgala bhn2 yg dimasak bersama dlm maggi yg bkl sy peroleh dr cafe...waww(ikut gaya ipin yg terpegun ms terbayang aym goreng)..tnpa fkirkn..sy bkl mengalirkn nth brp bnyk drh dr nyw2 yg xberdosa..

Sampai di cafe..

Sy dan teman sy memerhatikan mknn yg ditempah yg diletkkn di bhgn meja khas utk banat. Ya, akhirnya kmi terjumpa..tempahan ats nma sy. Tapi..mana maggi sy? yg ada cuma mknn tmn sy...huwaaa!!

Kmi bertanya makcik cafe..ktanya..'maggi da abesla dek...'

Sob..sob..sy redha..

Sy gntikan dgn mee goreng(ala mee biasa2 yg jual pg2 utk srpn tu)..dgn rasa hati yg 0 dijiwa..sy menjamah jg mee itu. Sesudu..dua sudu..akhirnya bersudu-sudu..tmn ikut mrasa.

'Wow,delicious!' betul..mmg sodap bona..

Sy tersenyum sendiri mengenangkn ini smua. Itulah kisah sy dn maggi. Allah slmtkn sy dn saudra sy d Palestin, Dia gntikan yg lbih baik dr maggi. Esok klw sy lpr..sy nak order mee lah..bkn maggi lg..Slmt tgl maggi!

****
Nak tahu prkmbgn terbaru aku d msir ni sjk ktiadaan maggi?

Di sini mmg sah2la xdak Maggi. tp, indomee berlambak la.. ms mula2 tu je aku suka mkn..tp, skrg ni dh boring dh kot..yelah..xbaik utk kshtn..(aik, bru pl nak sdr?).hehe

Alhmdllah dtkdrkn skrg aku fanatik ngn roti mesir..apa2 je jnis roti yg pntg tgn org arb yg boowhat..Stiap hari kna mkn..tp, klw xdpt mkn..xla smpai menangis lg kot..hehe.sampaikan rumet aku kata..
'abesla azean..muka pon dh jd cm roti dh!!!'

RISAW JG AKU:(

Agak2 karangan aku td, mumtahin spm utk mdh B.m nak bg aku gred brpa ek? Msti bnyk kslhn nahu n bhs rojak yg mencacatkn markah aku kn..hehe..apa2pn, slmt m'boikot brg2 yg diboikot!-Hidup hndklah sntiasa b'sndr pdNYa..