Ku Ingin Kembali...

Ku Ingin Kembali...

Sabtu, 21 Mei 2016

Hobi..?

Aduh..lama betul dah tak menconteng-conteng di sini rupanya...maklumlah, umur sudah makin meningkat...mengadap laptop berjam-jam ni bukan lagi kojo den..hehehe


Nak cerita lah, setelah lama tak bercerita ni... (selama setahun lebih ni asyik cerita dengan diri sendiri ja)

Itu hari, jabatan kami ada buat satu kursus iaitu Pengurusan Stress. jadi korang pun dah boleh agak  lah kan apa sebab aku menyepi dari dunia penulisan sejak setahun lebih ni...kehkehkeh


Al-kisah ada satu aktiviti ni, kena berkenalan dengan pasangan..kalau nombor ganjilnya 1 jadi dia berpasangan dengan nombor genap nombor 2. Dan macam tu lah yang seterusnya...aku pula dapat nombor 10. jadi pasangan aku nombor 9.

Jadi, antara details yang perlu diambil tahu ialah nama, asal, tarikh mula berkhidmat, hobi, dan kalau hari ni tak ada kursus nak buat apa?

ok, semua dapat la aku jawab dengan lancarnya...

Tapi, bila part HOBI tu...
buntu bona eh den...

bukan aku rasa part ni kebudak-budakkan..
tapi bikin sentap weh..huhuhu

Hobi menurut kamus dbp tu ialah kegemaran yang dilakukan semasa waktu lapang...

Hallo...hobi ek?
Dulu kecik-kecik aku suka tiru lukisan komik, baca novel ka cerpen... jawab latihan math... 

Masa di Mesir dulu..inilah kerja aku..menulis di blog..ada masa lapang ka, xda masa lapang pun..hatta waktu exam pun aku menulis juga...ni kira hobi melampau-lampau lah maksudnya..hihi..

Tapi, bila p kursus hari tu..aku rasa bila dengar perkataan HOBI tu aku menyesal tau..sebab tak istiqomah buat hobi yang dulu-dulu..

Menyesal sebab :
Kalau aku terus berlatih meniru lukisan komik, mungkin tangan aku dah tak keras nak melukis dan aku boleh sumbangkan lukisan aku untuk dakwah dan mungkin menjana pendapatan sampingan :)

Kalau aku rajin membaca buku-buku sastera ke hapa..mungkin aku boleh la try hantar hasil karya aku ke mana-mana syarikat penerbitan....

Kalau aku terus buat latihan math tu, mungkin aku boleh apply apa2 pengajian yang berkaitan dengan math..dan aku jadi guru math!heiyah..hehe..atau jadi guru tuisyen je... pun boleh :P

Kalaulah aku terus menulis blog, mungkin aku akan sentiasa rajin membaca dan mencari maklumat baru untuk dimuatkan dalam blog aku ni..atau aku boleh gunakan bahan yang aku tulis untuk aku kongsikan dalam liqa'-liqa' atau di mana saja...

Jadi, bila muhasabah semula...baru aku sedar, dengan ketiadaan hobi ni telah menyebabkan banyaknya pembaziran masa..hilang keistimewaan diri ??? :) mm, macam-macamlah..

Huhuhu..

Aku cuba untuk menulis semula ya! heiyah! Menulis untuk berkongsi..mudah-mudahan untuk meningkatkan iman diri..moga jadi bekal perjalanan seterusnya menemui Illahi :))


Sabtu, 30 Ogos 2014

Sepotong episod



Ini adalah sepotong episod hidup..
seorang yang aku kenal..yang hilang hatinya…

Katanya suatu hari, “Aku nak nangis, tapi tak boleh nak nangis dah macam dulu..apesal ek?Tapi boleh pula rasa nak nangis bila ada rasa sedih sebab ‘tak boleh nangis tu’…uhuhu”



Faham tak perasaan ni?
Aku???
faham…
sebab… aku pun rasa…

Sedih bila :
baca Quran tak dapat  nangis..


solat tak dapat nangis..


pegi majlis ilmu tak dapat nangis..
kita share cerita Islam dengan kengkawan tak dapat nangis..
wuwuwu...
 
Senang cerita…
Takda hati…
Takda perasaan…

Hati entah sembunyi ke mana?
Nak cari..rasa malas…
Tapi, dengan berbekal iman yang sudah kian menipis dan rapuh macam daun kering..
Lalu digagahkan juga mencari..

Dan berbekal pesan HATI dulu
“Setiap waktu, saat, minit dan hari-hari perlukan PERJUANGAN”

Jadi, diselaklah helai pertama dan ayat pertama surah Al-Baqarah :



 `Tafsir Fi Zilalil Quran

SubhanaAllah…
Udah ngerti..
Kenapa gak bisa nangis..
Kerna gak ajerin hati itu berniat dan memperbetulkan niat setiap kali ingin berdampingan dengannya..

Juga..hati, atau anggotanya tidak dibersih dulu sebelum menghadapnya..
Hanya yang ‘membina TAQWA’ layak mendapat petunjuk daripada kitab ini..

Tersentak bila membuka buku usrah ‘anak-anak’ kelmarin..ada kata-kata tertulis :
“ORANG YANG MENDAPAT PETUNJUK  IALAH ORANG YANG SELALU MEMBUAT KEBAIKAN”

SubahanaAllah…

Allah..
Petunjuk akan berlumba-lumba datang kepada orang-orang yang menginginkannya..

“Rasulullah bersabda tentang firman Allah..   
كُلَّ يَومٍ هُوَ فِى شَأن
“Setiap waktu Dia sentiasa dalam kesibukan”
Di antara kesibukan-kesibukan Allah ialah :
-mengampunkan dosa
-membuat jalan keluar dari kesulitan
-mengangkat darjat suatu kaum dan merendahkan yang lainnya

Allah sentiasa sibuk kerana ramai hamba-hambaNya yang sedang meminta..
Adakah kita tergolong di dalam ramai-ramai yang meminta itu?
Macammana Allah nak bagi petunjuk kalau kita tak minta pun petunjuk tu?
Allah sentiasa ada untuk kita…Cuma kita yang kadang-kadang ego dan sombong untuk meminta…

Huhuhu…

Sabtu, 23 November 2013

Bila Allah tolong..

Tadi, isteri kepada salah seorang datuk saudaraku datang ke rumah. Nak tengok baju yang dipesannya daripada mak. Wah..wah.. mak ku sudah ada perusahaan baru sekarang.. jual baju t-shirt di kampung..dapat sambutan yang menggalakkan juga la..alhamdulillah..duit yang ada bolehlah menampung belanja dapur tengah bulan..kikiki..

Rancak sangat mak ngan dia bersembang..aku ikut duduk sesaja situ..sambil makan nasi goreng..kut ada benda bulih disampuk-sampuk..kehkeh..(orang nak belajar layan tetamu lah!)



Mula-mula cerita sal majlis kawen sedara aku yang kat KK..




diam ja aku..sebab aku dah dengar cerita tu pagi tadi..heheh..

Pastu, cerita pula kisah hantu penanggal kat Jalan Melabau tu..



bulihla menyampuk sket..haiya..itulah Melayu..bab cerita hantu, rancak sangat bualnya..


tapi, bab isu semasa, liberal..palestin..nganga juga kadang-kadang.. (ini merujuk kepada aku okeyh)



Tapi, perlu tau juga apa topik kesukaan orang-orang sekeliling nih..mudah nak masuk dakwah islamiyah..hihih..

Contoh sorang sedaraku dulu cerita pasal dia p berubat jumpa bomoh. Takut ada sihir-sihir semua, segala bagai tu. Jadi, bomoh tu bagi satu benda yang berbau cket tu..apa nth namanya..yang penting untuk berlindung dari syaitan..dan di situlah aku menyampuk..aku suruh baca 'bismillahillazi la yadhurru ma'as mihi syaiun fil ardhi wa la fis sama' n cerita juga tentang kisah yang ada kaitan denga doa tu..terus sedaraku itu berusaha nak hafal doa tu..alhamdulillah, terlepas sudah seorang dari perkara syirik..(sesungguhnya Allah lah yang ingin menunjukkannya ke jalan yang benar..subahanAllah, sayangnya Allah pada dia)

Pastu, nak dekat jam 12 gitu, dia nak minta diri.

"Minta maaflah..berkejar. Pasni ada kelas" katanya

"Kelas apa tu?" tanyaku

"Kelas fardhu ain kat masjid"

"oh" masyaAllah..alhamdulillah..kata hatiku..

"Ramai ka yang p?" makku pula tanya.

"Ada la dalam 30 orang"

Alhamdulillah..itu lah kut yang makcikku tanya minggu lepas tu :

"Yan, apa tu maksud perkataan ejaan dalam jawinya...'nun, ha, ya' "

Aku tunjuk muka blurr..serius..mana aku nampak apa bendanya kalau tak tengok dengan mata sendiri..hihi


"Kitorang belajar fardhu ain..buku tu dalam ejaan jawi. Perkataan sebelum 'nun, ha, ya' tu kitorang faham lah" makcikku gelak.


"Buku lama-lama kah?"


"ya, kertas kuning-kuning gitu.."


"Apa ayat sebelum 'nun, ha, ya' tu? mungkin tu perkataan arab. sebab kalau buku lama-lama, dia tulis dalam tulisan jawi dan kadang-kadang campur melayu arab..."


"Kita hendaklah menjauhi 'nun, ha, ya' Allah.."


haha..nak dekat '100' x dok p ulang 'nun, ha, ya'..'nun, ha, ya'..ja


"oh, tu..betullah perkataan arab..NAHYU..maksudnya larangan..jadi ayat tu nak kata : kita hendaklah menjauhi larangan Allah.."


makcikku senyum.


"Tu lah. Puas kitaorang fikir pa bendanya. Last2, teringat kat Yan, makcik kata la kat diorang..nanti kalau diorang Yan balik kampung..aku p tanya dia.."


Alhamdulillah..penduduk kampungku di Beaufort Allah jaga..
Dulu, dilema, nak berkhidmat di Beaufort atau Labuan..
Atas sebab-sebab tertentu, aku akhirnya terpaksa memilih Labuan..
tapi, selalu risaukan Beaufort juga..
selalu doa, minta Allah hantarkan 'pertolongan' kepada mereka..sebab aku tak mampu nak pegang dua-dua..

Alhamdulillah..semoga Allah kukuhkan langkah mereka dalam menuntut ilmu..walaupun yang datang tu dah tua-tua...

Teringat kat seorang ustaz dulu kata :
"Kita sebagai daie', jangan risau bila sibuk dengan dakwah, anak-istri tak terjaga (tapi, bukan maksud sampai terabai, xjaga solat ka hapa..)..sebab, Allah pasti akan tolong hamba-hambaNya, jika hamba-hambaNya menolong agamaNya. Dan Allahlah yang akan hantar juga pertolonganNya untuk jaga keluarga hamba-hamba yang menolong agamaNya"

Allahuakbar!
"Allah, kukuhkan langkah kami atas jalanMu, matikan kami syahid di jalanMu"

A160


Jika Allah menolong kamu mencapai kemenangan maka tidak ada sesiapa pun yang akan dapat mengalahkan kamu; dan jika Ia mengalahkan kamu, maka siapakah yang akan dapat menolong kamu sesudah Allah (menetapkan yang demikian)? Dan (ingatlah), kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman itu berserah diri.
(A-li'Imraan 3:160)


Ahad, 3 November 2013

DIA

Baru je kenal dia… 

Cekgu B.I…

Ini bukan DIA :)

Kenalan baru yang rock…lucu…gila-gila…buat aku bikin tak malu jadinya..

heheh..maksudnya…walaupun baru kenal, tak lah aku malu sangat nak berbual dengan dia.. J

Aku ni, bak kata seorang cekgu tu “c Azean ni takdelah pendiam sangat sebenarnya, kena orang ajak bercakap!

Ngeeeee…betul-betul-betul..

Cekgu B.I ni peramah…rasa macam dah lama kenal…sebab tu lah bulih masuk ngan dia...
rasa macam dia tu student Mesir pun ada juga..sebab..selalu juga guna cakap ammi mesir..

hu~ teringat kat sahabat-sahabatku yang nun jauh di mata…

Apa yang membuatkan aku bercerita tentang dia ialah…
Walaupun kitorang dah sembang banyak cerita lawak..tapi, bulih je tiba-tiba selit tazkirah..dalam berlawak…masyaAllah…terasa sembangan masa tu sedang dinaungi sayap-sayap malaikat…

Ni lagi faktor yang menyebabkan aku suka nak berkawan dengan dia..rasa best sebab ‘gila-gila’ kita dirai..dan  hati rasa makin dekat dengan Allah..

Allah..Allah…

Dia ni nampak aktif jugakla buat program untuk remaja dan belia…
Anak-anak usrahnya dari kalangan cikgu-cikgu pun ada juga…
Buat  program sampai melibatkan keizinan polis..Pejabat Pelajaran..buat surat tu..surat ni..sehingga menyebabkan aku terpinga-pinga dan rasa macam dah jauh ketinggalan dari jalan dakwah ni..huhu

“Apsal korang wat program sampai camtu sekali?” tanya aku.

“..insyaAllah KRIM akan ditubuhkan di sini..tapi, orang tak kenal lagi KRIM, sebab tu melibatkan diorang-diorang tu”

MasyaAllah..kuatnya dan beraninya dia..

“Prinsip aku : Genggam bara api biar sampai jadi arang”
“Tenaga korang di sana ramai ke?”
“Penggerak dua orang je..”

MasyaAllah..
Gerak kerjanya macam ada berpuluh penggerak di sana..

“Semasa hendak membuka Mesir, Amru al’As meminta Umar menghantarkan sepasukan tentera perang. Beliau terkejut kerana Umar cuma menghantar 4 orang tentera...
Kata Umar : Aku telah menghantar seorang lelaki yang kekuatannya umpama kekuatan seribu orang.” ~ (Qashashul Quran : Amru Khaleed)
Muhasabah : Kemenangan bukan dari ramainya bilangan tentera, tetapi sebenarnya dari kekuatan jiwanya

Wuwuwuwu…
Ini baru betul daie yang bergerak!

T_T

“Kita bukan lagi pada tahap, kita masuk Jamaah sebab nak Jamaah tu menampung (merawat) kita sahaja, akan tetapi sekarang matlamat kita ialah ‘KEMENJADIAN’. Kita kena juga menyumbang. Memanusiakan orang…mengIslamkan Muslim..menjadikan orang tu betul-betul jadi manusia yang betul…menjadikan seorang Muslim tu betul-betul jadi Muslim yang betul..kita nak orang yang kita didik tu ‘MENJADI’…” pesan murobbi.

“Ko buat je apa yang ko nak buat..yang penting gerak! Kalau tak nanti ‘kena cuci’ ngan Ustaz Sarip” nasihatnya..

“Ehehe..dah kena cuci dah..tu yang insaf ni…”

Terus teringat dengan mesej abi :
“Azean sudah lama dalam tarbiyah..ikut sejak dari Darul Quran lagi..abi harap, Azean pahamlah. Ini amanah kita. Kita akan dipersoalkan di akhirat nanti…”

“Allah sayang kak Yan tu, tu la Dia datangkan ‘mereka’ untuk tunjukkan dan bagi semangat kat kak Yan”

…… T_T

Dan Dia….
Tiada beza seperti aku…
Anak sulung…
Sudah/ Baru 25 tahun…J
Guru…
Sibuk dengan PBS sekolah…
Terlibat dengan tarbiyah sejak 5/6 tahun yang lalu..


Cuma Dia…
Jiwanya lebih kental berbanding aku…
Katanya : “Aku nak bersihkan hati dan tak nak culas dalam dakwah”

Ya Allah..terima kasih kerna datangkan AKHAWAT ini pada hambaMu yang lalai ini..
Kukuhkan dan teguhkan langkahku dan sahabat-sahabatku di atas jalan dakwahMu ya Rabb..

“thabbit qulubana ala dinik wa ala to’atik..tawaffana muslima wa alhiqna bis sholihin”

Isnin, 5 Ogos 2013

Mulakan dengan dirimu!


Ramadhan tahun ni aku rasa memang sangat-sangat berbeza dengan ramadhan aku yang lepas...lepas-lepas..dan lepas-lepas-lepas..

Mungkin sebab kurang 'warming up'..jadi, untuk memecut, awal-awal lagi sudah terasa longlai...



Sesekali teringat juga kenangan dengan akhawat di Mesir...

Tapi, aku faham je..semua kenangan itu bukan dikenang hanya untuk ditangisi..atau sekadar untuk di'senyumi' (abesla aku jadi perosak bahasa! hoho)




Tapi, semua tu Allah ingatkan..sebagai bekalan untuk membina kekuatan!

Kalaulah korang tanya..adakah aku sekarang ni tengah kuat?
Jawapan terbaik ialah..aku sedang cuba untuk kuat

Memang sejujurnya, aku sangat-sangat rindukan akhawat..
Tapi, aku percaya nun jauh di sana, mereka juga sedang cuba untuk kuat..
Kuat demi Umat..



Dan untuk kuat, perlu banyak berkorban..sebab..Allah nak tengok sejauh mana keimanan kita..

"Pengorbanan itu adalah kunci kehidupan dan sumber kekuatan. Pengorbanan yang menjadi ujian dalam kehidupan. Sehingga menguji secebis keimanan"-Short Film : KORBAN

Allah..

Rasulullah juga terpaksa membina kekuatan demi umat..
Banyak berkorban demi umat..
Di saat baginda sedang kuat, Allah datangkan sahabat-sahabat untuk menguatkan..

Sahabat juga terpaksa membina kekuatan setelah kewafatan Rasulullah..demi umat...
Banyak juga berkorban demi umat..


Walaupun Rasulullah telah pergi, namun suasana pada zaman-zaman para sahabat seolah-olahnya Rasulullah sedang berada di sisi.. 

Meskipun akhawat tiada di sisi, insyaAllah Yang Maha Kuat sentiasa akan mengiringi..

 *********************************************************************************
Mula-mula dulu, ajak orang lain buat sama-sama..
Tak semua nak buat macam yang kita nak buat...

sedihla juga..

Tapi, bila teringat masa di Mesir dulu..nak tunggu Allah hantarkan 'teman' untuk bagi semangat..tapi, 'semangat' tak datang-datang juga..'kekuatan' tak datang-datang juga..

Akhirnya..

Kita cuba bermula dengan diri sendiri...
Tak mau tunggu orang lain dah..



Rupanya,

Di saat-saat kita sedang kuat tu lah, baru Allah datangkan 'teman-teman' sebagai penguat kekuatan...
Allahuakbar...

"Dan bahawasanya, seorang manusia tidak memperoleh selain apa yang telah diusahakannya. Dan bahawasanya usahanya itu kelak akan diperlihatkan kepadanya. Kemudian akan diberi balasan dengan balasan yang paling sempurna " (Mafhum Surah AnNajm : 39-41)

Teringat lagi dengan kata-kata kak Qilah ;

"Kalau nak kuat, tak ada cara lain melainkan dengan kuatkan diri je la"





Jadi, untuk kuat..pesan Nabi :

"Ibda' binafsik!" (Mulakan dengan dirimu!)


Sedang senyum dengan pesanan Allah kepada sang hati dalam menjalani kehidupan berRAMADHAN di Malaysia ni :

‘Barangsiapa yang hari ini lebih baik dari semalam dia adalah orang yang beruntung. Barangsiapa yang hari ini sama dengan semalam dia adalah orang yang rugi. Barangsiapa yang hari ini lebih buruk dari semalam dia adalah orang yang celaka’.


Terima kasih Allah~ :)

Asyik teringat isi tazkirah yang aku sampaikan di awal Ramadhan dulu semasa perhimpunan sekolah :

"Kita sahaja yang mampu men'syok'kan Ramadhan kita. Kita lah yang mencorak Ramadhan kita."



Dah cakap gitu..yang bercakap ni tentulah lebih-lebih lagi perlu amalkan..huhu..sebab tu lah, nak tak nak, kena kuat juga..supaya orang lain pun boleh kuat juga! Berusaha!

Ya Allah..Istiqomahkan aku untuk terus memulakan segalanya dengan diriku terlebih dahulu...




Khamis, 30 Mei 2013

Yang paling aku sayang….(1)


Teringat bekas anak-anak murid di sekolah rendah awal tahun hari tu

1 Baiduri, 1 Delima, 1 Mutiara
2 Baiduri
3 Delima

Kadang-kadang ganti guru lain masuk kelas lain pula..

Yang paling tunjuk hormat..kelas 5 Delima lah..kononnya aku guru sporting dan kononnya kalau senyum macam Najwa Latif..haha..hadoyai..

Yang tak tahan tu..bila aku naik motor bapa masa balik sekolah, ada yang jerit “Bye cikgu najwa latif!” bapa aku pon buat muka pelik..hihih

Yang paling best..masuk kelas MUTIARA

‘KELAS YANG TERAKHIR’ kata guru-guru di sana..

Oooo..

Tapi, tak sampai hati nak menyokong gelaran ‘kelas terakhir’ tu, sebab aku percaya diorang ni sebenarnya ada keistimewaan yang tersendiri yang tak sempat aku korek sepenuhnya..ye lah..2 bulan lebih je kot aku ngaja diorang..

Hmm..kenapa best kelas-kelas MUTIARA ni ye?

1 MUTIARA

-Mana korang nak jumpa anak murid yang penuh semangat menjawab (bila ditanya rukun iman yang ke-5) katanya : “Hari Malaikat!”

-Mana korang nak jumpa anak-anak murid yang terang-terangan salah sebut, bila ditegur, dia gelak dan kata : “Tipu saja..hihi”

-Mana korang nak jumpa si kembar yang selalu mengantuk dalam kelas..baru buka buku..mulut pun ikut terbuka juga (menguap)


2 MUTIARA (kelas ganti)

-Mana korang nak jumpa anak murid yang bila ditanya :

“Dah hafal sifir 2?”
“Sudah!” jawab semangat
“Ok, cuba baca..”
“2 x 2 = 2
3 x 3 = 3
4 x 4 = 4”
“haha..jadi 5 x 5 = 5?”
“ya..!” semangat lagi..
“Siapa ajar?”
“Bapa..”
Hahaha..hadoiii..

6 MUTIARA

-Mana korang nak jumpa bakal wakil SUKAN OLIMPIK yang teramai dalam kelas ni?

Wakil bola jaring..wakil bola tampar..wakil bola sepak..
Ada lagi yang sorang tu suka baca buku politik..perghhh

Kenapa aku suka sangat dengan kelas-kelas ni?
“Ustazah suka ajar orang yang start dari zero..sebab kita nampak dia ‘membangun’ depan mata kita” sembang aku dengan seorang budak sekolah menengah masa di KL hari tu.

Teringat satu kata-kata ‘AKU MOHON CINTA, TUHAN BERIKANKU INSAN-INSAN YANG BERMASALAH UNTUK DIBANTU”

Teringat lagi dengan Jijah..

Yang kalau dalam kelas Quran masa sekolah menengah dulu, susah nak hafal..
Bila dah hafal, cepat pula lupa..
Yang kadang-kadang degil..
Yang kadang-kadang ‘termelawan cakap guru’ (sebab stress selalu kena marah)
Tapi, akhirnya dapat juga khatamkan alQuran..

Patutlah Ustazah Asiah boleh kata cenggini..
“Dalam kelas..JIJAH USTAZAH PALING SAYANG

Baru faham perasaan tu..bila dah bergelar seorang GURU..